úterý 1. července 2014

Alibabova operní bilance č. 11

Giacomo Puccini
Turandot

(Národní divadlo Brno)
Přátelé, když se Alibaba chystá do opery tak to je vždy velká obštrukce, podrobně nejprve prozkoumávám obsazení, jsem hodně vybíravý a pokud večer nezpívají minimálně dvě moje divy nebo dva divové, popřípadě kombinace divy a divu, tak nikam nejedu. Rozhodující je také vhodný termín (třeba v pondělí na operu nejezdím, ideální je pro mě pátek nebo sobota, to jsou takové slavnostnější dny na návštěvu opery). Když už vyberu představení, obsazení, termín, tak začínám přemýšlet, co si obleču, popřípadě s kým pojedu. Ale když jsem jel poprvé na Turandot, tak to bylo jiné.

Byla sobota, 4. února

10:00 hod
Alibaba leží v posteli (v Pardubicích) a budí ho telefon, volá jeho oblíbená dirigentka ZKP.
„Alibabo, co děláš…“ rozebírali jsme běžné věci a tu náhle říká ZKP „Alibabo, já bych asi zašla někam na operu.“ Zpozorněl jsem a říkám „ZKP, tak já vstanu a podívám se na internetu, co hrají a zavolám ti zpět.“ Zavěsil jsem telefon a šel jsem zjišťovat, co večer hrají (v Brně). Juchů, Turandot. Odpolední představení od 16:00 hod. Už dlouho se chystám na inscenaci této nedokončené opery G. Pucciniho. Wau a v obsazení je kombinace divy a divu.

10:15 hod
Alibaba po zjištění výše uvedených informací okamžitě volá (do Brna) ZKP, ta bere telefon a ještě než Alibaba stačí něco říci, spustí ZKP „V 15:30 hod před divadlem, lístky už jsem zajistila.“ (jo ZKP mě dobře zná) jediné co jsem byl schopný říct „Super, budu tam.“ A v ten moment začalo horečné přemýšlení. Mám co na sebe? V kolik jede rychlík? Stihnu sprchu?

10:30 hod
Alibaba zběsile žehlí košili a kalhoty.

10:50 hod
Alibaba se sprchuje, teče jen studená, co se děje? Aha hlášená odstávka.

11:10 hod
Alibaba hledá vhodné spojení, přímý rychlík v 13:06 z Pardubic a v 15:02 jsem v Brně, pohoda to zvládám.

11:15 hod
Alibaba balí věci, přeci jenom zůstanu v Brně na noc, abych mohl se ZKP rozebrat představení a popovídat si.

11:30 hod
Kde mám ponožky? Kam jsem uklidil svoji oblíbenou vestu a modrou kravatu? Kde mám boty?

11:45 hod
Alibaba žehlí vestu a fénem suší čerstvě vyprané ponožky.

12:10 hod
Kde je to MHD? Trolejbus přijel v 12:35 hod, rosí se mně čelo, snad to stihnu.

13:00 hod
Alibaba překonává rekord v běhu na středně dlouhou trať a přibíhá do nádražní haly tři minuty po jedné a rychle kupuje lístky na vlak a běží na nástupiště. Je to hra o čas, rozhodují vteřiny. Alibaba slyší pískání, néé… vlak odjel bez Alibaby.

13:15 hod (stále ještě hala nádraží v Pardubicích)
Velká úleva v 13:41 hod jede rychlík IC Zdeněk Fibich, který je v Brně v 15:19, to bude jen malé zpoždění. A vlastně pojedu na operu velmi stylovým rychlíkem.

15:19 hod (už hala nádraží Brno)
Plán zatím vychází, ale pro jistotu píšu ZKP sms, že přijdu k divadlu až spíš v 15:45 hod.

15:48 hod
Alibaba stojí před Janáčkovou operou v Brně, strhaný, ale natěšený na Turandot. Á přišla mně sms „Alibabo trochu nestíhám, vyzvedni prosím lístky a počkej u šatny. ZKP“ Tak jsem vyzvedl vstupenky a postavil se k šatně a čekal. Přátelé, čas ubíhal, do začátku představení scházelo pár minut. První zvonění, jo to je pohoda. Druhé zvonění, aha nastává mírná nervozita. Třetí zvonění a opět sms „Alibabo v pohodě, už jsem skoro tam.“

15:58 hod
ZKP vstupuje do divadla, odkládá věci do šatny, vstupujeme do hlediště, jsme ve čtvrté řadě, prodíráme se přes spoludiváky a to už se i dirigent prodírá k pultíku, obecenstvo tleská. Já I ZKP usedáme v momentě, kdy zaznívají první tóny Pucciniho opery. ZKP tiše zašeptá „To jsme to stihli v pohodě, že.“

Přátelé stihli jsme to v pohodě, ale byl to opravdu nevšední, sportovně, adrenalinově, kulturní zážitek. A teď k opeře, respektive představení opery Turandot samotné. Toto dílo jsem slyšel mnohokrát a asi nejraději mám záznam z Metropolitní opery. Velkolepá scéna a pohádková režie (Franco Zeffirelli), excelentní pěvecké výkony (Eva Marton, Placido Domingo, Leona Mitchell), famózně hrající orchestr MET (James Levine) a krásně zpívající sbor, prostě paráda. Protože považuji Janáčkovu operu v Brně za takovou naši českou MET tak jsem očekával to samé, zvláště když měli zpívat moje oblíbená diva a div. V prvním jednání se Turandot na jevišti objeví jen na malý okamžik a nezpívá, ale ta osoba, která princeznu hrála/zpívala, vypadala nějak jinak než moje diva, říkal jsem si, že mě mate líčení a kostým. Ping, Pang, Pong taky pěkné kostýmy a zajímavé líčení (spíš jako klauni v cirkuse než jako orientální rádci, ale proč ne). Kde je můj div? Panga měl zpívat Ondřej Koplík! Na jevišti je někdo jiný. O přestávce jsem běžel zakoupit program a hned jsem studoval obsazení a přátelé žádná diva ani div se nekonali. Turandot měla zpívat Eva Urbanová, kde je? Panga zpívá taky někdo jiný!

Obsazení mírně zklamalo, ale scéna (Daniel Dvořák) byla krásná, jednoduchá, zajímavá, ne tak pohádková jako v MET, ale já byl spokojený. Kostýmy (Simona Rybáková) jsem nedokázal zařadit, trochu cirkus, trochu scifi (Turandot vypadala v druhém jednání jako Majka z Gurunu – moje dětská televizní láska) ale nějak mě to nerušilo. Režie (Jiří Nekvasil) standardní průměr, chvilku trochu stoják, ale Ping, Pang, Pong to vždy trochu rozhýbali. Dirigent Jakub Klecker a orchestr podávali výborný výkon a hlavně v Brně orchestr tak nějak neburácí a nepřekrývá zpěváky. Takže vlastně to vypadá, že to bylo pěkné představení, ale…

Přišlo druhé jednání, už jsem věděl, že nebude zpívat Eva Urbanová a tak jsem očekával, jaký výkon podá alternantka. Už je po scéně s rádci, jsme v paláci, přichází Turandot a blíží se slavná árie kruté princezny „In questa reggia“ já se zatajeným dechem čekám na první tóny této árie a … Co se děje? Nejede playback? Pěvkyně ztratila hlas? Já nic neslyším! Turandot je skutečně velmi těžká role a zpívá ji jen málo sopranistek a tak přemýšlím, zda pěvkyně, co se nám snažila odzpívat Turandot, stále aktivně pěje. Na konec mně ji bylo líto, chudák se prokřičela do konce a až v závěru se dalo mluvit o zpěvu. Věřím, že se ona pěvkyně věnuje už jen svému hlasovému oboru.

Aby toho nebylo málo tak mě další rána čekala ve třetím jednání. Jak určitě víte, Puccini operu Turandot nedokončil (zemřel na rakovinu hrtanu), chyběla poslední část třetího jednání (konkrétně milostný duet a finále opery), to za autora dokončil Franco Alfano a jeho závěr je velkolepý, pompézní, dechberoucí, orchestr burácí, sbor si trhá hlasivky… Jsme zpátky v Brně, Liu je mrtvá, Turandot podlehne síle lásky, duet, zatím je vše ok, blíží se finále. Co se děje? Chybí noty nebo co? Já tedy chválím orchestr v Brně, že nepřekrývá zpěváky, ale je finále, tak proč neburácí? Tak jako by jen probublával, Turandot se drží s Kalafem za ruku a odcházejí do hloubky jeviště, až zmizí, orchestr skomírá (Klecker je mladý dirigent, to nemůže být únava) až utichne. Diváci nevědí, co mají dělat a tak raději tleskají, je konec. Co to je?

Už to vím, to byl Luciano Berio, který přepracoval závěr opery podle dochovaných záznamů Pucciniho, který údajně nechtěl, aby byl závěr tak pompézní. Ve světe se tento nový závěr často uvádí, ale mně se vůbec nelíbí a věřím, že se začne hojně uvádět zažitý a léty prověřený závěr  od Alfana (doufám, že se v Olomouci hraje Alfanův závěr).

Jaké je moje závěrečné poučení? Před návštěvou operního představení je zapotřebí si důkladně prozkoumat obsazení, a pokud nezpívá nějaký div nebo diva, je zapotřebí zvážit návštěvu představení (na druhou stranu, někdy může člověk nějaký nový div nebo novou divu objevit). Důležité je také pročíst před představením program, ve kterém je divák upozorněn na všechny nástrahy a nebezpečenství inscenace, jako je třeba nový závěr opery. A hlavně, vymezte si dostatek času na oblékání se, dopravení se a usazení se v hledišti. (PS: nesušte ponožky fénem, měl jsem v divadle pocit, že mám nohy v deštném pralese, kde je opravdicky vlhko.) 


 
Giacomo Puccini, Turandot
Národní divadlo Brno

sobota 4. února 2012

Turandot ........Lada Biriukov
Císař Altoun ....Tomáš Krejčiřík
Timur .............Ladislav Mlejnek
Calaf ..............Michal Lehotský („Nessun dorma“ bylo pěkné)
Liu .................Daniela Straková-Šedrlová
Ping ...............Jiří Brückler
Pang ..............Zoltán Korda
Pong ..............Petr Levíček
Mandarín ........Jan Šťáva
Dirigent ........Jakub Klecker




Žádné komentáře:

Okomentovat