neděle 8. června 2014

Alibabova operní bilance č. 7

Giuseppe Verdi

Un ballo in maschera (Maškarní ples)
(Státní opera Praha)

hlediště Státní opery Praha
Procházel jsem svoji sbírku divadelních programů a zvlášť jsem si vyndal programy k operám, abych náhodou na nějaké představení nezapomněl do své bilance. Našel jsem i program k představení opery G. Verdiho Maškarní ples a to bylo zrovna představení, na které bych i možná rád zapomněl. Prosím vás ne proto, že by špatně zpívali, špatně hráli, špatně režírovali, špatně scénografovali, to ne! Bylo to z důvodu viditelnosti na jeviště. Měl jsem totiž zadní místo v boční lóži. Když jsem dostal lístek do ruky tak jsem byl potěšen, že budu mít takové VIP místo, v lóži jako hrábě. Jo VIP, ale na stojáka, když se posadíte na barové sedátko (je to opravdu regulérní místo?), které je velmi vratké, tak máte strach, že se nechtěně stanete součástí představení. Navíc vůbec nic nevidíte, nahnout se nešlo, to bych skutečně z lóže vypadl. Tak jsem se musel postavit a celý vychýlit, abych viděl alespoň část jeviště. Vizuální dojem je pro mě velmi důležitý (tak jistě chápete, že jsem byl roztrpčen).


Myslím, že se zpívalo italsky, nedalo se to moc poznat, orchestr burácel tak, že to na jevišti vypadalo jako pantomima. Dobře, trochu přeháním, sem tam byl slyšet i nějaký zpěv, ale to jen v případě, že sopranistka (jinak výborná Iveta Matyášová) zpívala forte, ale fakt forte, orchestr „burácel“ piano a umělkyně byla otočená čelem ke mně do lóže a byla v části jeviště, která byla z mého pohledu vidět, potom bylo něco málo slyšet. Teď přemýšlím, jestli vůbec na představení dorazil tenor, ehm… myslím, že tam asi byl (tak neviděl jsem celé jeviště, že) a možná i zpíval. Komu se dařilo více méně překřičet orchestr, byl Richard Haan a ve výškách i Jindřišce Rainerové. Jinak to vypadalo, že jsem na koncertě, kde se hraje velká symfonie od Pepíka Zeleného. Možná diváci ve standardních řadách čelem k hledišti slyšeli lépe, já rozhodně ne. A tak přátelé, pokud půjdete na představení do Státní opery, vyvarujte se míst v bočních lóžích vzadu.

 

V představení Státní opery Praha se na jevišti pohybovali:

Gustav III .............................Igor Jan

René ....................................Richard Haan

Amélie ..................................Iveta Matyášová

Ulrica ...................................Jindřiška Rainerová

Oscar ...................................Jana Sibera

Symfonickou báseň Pepíka Zeleného „Un ballo in maschera“ o třech částech s jevištní pantomimou, hrál dne 16. dubna 2005 orchestr Státní opery Praha a mával to Rudolf Krečmer.
 

 

1 komentář: