pondělí 9. června 2014

Jiří Přibyl „Operní div“

Skoro měsíc si lámu hlavu tím, který pěvec je ten pravý, aby zahájil sérii o mých oblíbených zpěvácích. Fakt to bylo hodně těžké a nakonec jsem si říkal, že když jsem začal sopranistkou Hanou Kosteleckou, kterou jsem obdivoval v Moravském divadle v Olomouci, tak v Olomouci i zůstanu. Divadlo jsem zvolil a má to být muž, nastal další boj, který hlasový obor vyberu, jestli to bude někdo z tenorů, barytonů nebo se poohlédnu v basech. Zvolil jsem bas, já mám totiž basisty nejraději, tenoristi jsou na mě moc uškrcení, baryton – pokud je zajímavá barva hlasu tak beru a basisti ty dávají opeře „k…e“, tak bude první právě někdo z basu.

 
Pravdou je, že mnoho dobrých basistů po světě nechodí, ale občas se nějaký urodí a v Olomouci jednoho skoro, brzo, v dohledné době, světového mají. A dostal i cenu Thálie a je mladý a skvělý herec a má opravdu krásnou, sytou barvu hlasu. Na basisty jsem hodně náročný, já už viděl a slyšel tolik Vodníků a králů Filipů a Godunovů, ale jen málo z nich mě zaujalo natolik, že jsem si je zařadil do kategorie „Můj nejoblíbenější bas“, patří tam především Richard Novák a Jevgenij Nestěrenko. Nově se stal členem v této malé VIP skupince i Jiří Přibyl, který je prvním operním zpěvákem na mém blogu.

Nebudu tady sepisovat rozsáhlý životopis, narodil se v Táboře v roce 1975, jeho cesta k opeře byla velmi klikatá, sám se naučil hře na klavír, zpíval amatérsky a v roce 1994 odešel do Prahy. Zpěv začal studovat soukromě u našeho nejlepšího čaroděje Ismena (Antonína Dvořáka Armida) a zároveň mého nejoblíbenějšího barytonisty Václava Zítka. Od roku 1996 byl členem sboru Národního divadla v Praze, postupně se začal věnovat sólové koncertní činnosti a od roku 2003 začíná spolupracovat s libereckou operou, kde postupně nastudoval Toma v Maškarním plese (G. Verdi), Mluvčího a Ozbrojence v Kouzelné flétně (W. A. Mozart, 2004), Banca v Macbethovi (G. Verdi, 2006) a Fiesca v opeře Simon Boccanegra (G. Verdi, 2008). Následovala i plzeňská opera a v roce 2008 upozornil Jiřího Přibyla režisér Michael Tarant, že v Moravském divadle v Olomouci budou potřebovat možná basistu, protože jiný odchází.

B. Smetana Dalibor,žalářník Beneš (J. Přibyl, H. Kostelecká)
A opravdu potřebovali. Tím se dostávám k prvnímu setkání s hlasem Jiřího Přibyla (za které může tak trochu Hana Kostelecká, jel jsem původně do Olomouce obdivovat ji a nakonec jsem obdivoval hlasy dva). Totiž, v roce 2008 získal mladý basista roli žalářníka Beneše v opeře Bedřicha Smetany Dalibor (tehdy ještě jako host) a byl excelentní, do té doby jsem se domníval, že nikdo jiný než pan Kalendovský (nejlepší Komtur jakého znám) tuto roli dobře nezazpívá a vidíte, zazpíval. Škoda, že se opera uváděla v novém, ukrutně nehezkém moderním překladu. Jinak to byla zdařilá inscenace v režii Michaela Taranta a Hana Kostelecká pěla Miladu.

G. Verdi Falstaff (J. Přibyl, E. Gazdíková)
V roce 2009 získal Jiří Přibyl stálé angažmá v Olomouci a já ho v tom roce viděl v malé roli kostelníka v Tosce (není malých rolí), od té doby jde z role do role a jeho hlas je lepší a lepší až dozrál k závažným rolím (Vodník, Falstaff, Quichott…) Já už se těším na další a další představení, která uvidím s Jiřím Přibylem, protože jak najdu ideální hlas a je to bas, tak mapuji cestu pěvce a sleduji se zatajeným dechem jeho vývoj (asi budu muset tím pádem brzo zajet do MET). Jo kdyby náhodou, mám moc rád Borise Godunova (moje nejoblíbenější dirigentka Zuzana Kadlčíková Pirnerová by ho mohla dirigovat).

Letos získal Jiří Přibyl cenu Thálie za titulní roli v opeře Falstaff G. Verdiho (moc gratuluji), spěje do Met, milé dámy je krásný, je to bas, má krásný hlas, tak je jasné, že je první chlap, kterého Vám na svém blogu představuji. A myslím, že to nebude naposledy, co o něm píšu. Jo a taky jsem přemýšlel, jaký bude název tohoto příspěvku, ženy jsou „Operní divy“ pánská kategorie by měla mít název „Operní div“?
 
 
 
 
A. Dvořák Čert a Káča (divadlo F. X. Šaldy Liberec)
 
Antonín Dvořák "Rusalka" (divadlo F. X. Šaldy Liberec) Vodník.
 
 

1 komentář: