"Opera oper"
Kdo vymyslel, že operou oper bude Don Giovanni? Možná kdysi
byla operou oper, ale jako vzniklo sedm nových divů světa, tak se musí změnit i
post „Opera oper“. Dobrá, měním ho já a od dnešního dne se operou s výše
uvedeným přídomkem stává The Makropulos case od Leoše Janáčka. Teď se určitě
ptáte, proč jsem zvolil anglický překlad názvu této opery, že? Je to
z toho důvodu, že tato opera je ve světě hraná velmi často, kdežto u nás
je tak trochu Janáčkovou „Popelkou“. Určitě vás ani nenapadlo se zeptat, proč
zrovna tato opera by měla mít to výsostné místo mezi všemi ostatními. To proto,
že Věc Makropulos je nejzajímavější, nejkurióznější, hudebně mimořádně zajímavá
a moderní opera. Jo a hlavně ji mám prostě hodně rád!
Příběh o dlouhověké zpěvačce Emilii Marty, jsem poprvé
zaznamenal v televizi jako mladík, myslím, že to byl záznam inscenace, ve
které ztvárnila hlavní roli úžasná Jana Štěpánková, tehdy mě zaujal příběh o
tajemné ženě z minulosti, která potřebuje získat zpět recept na preparát
způsobující dlouhověkost natolik, že jsem vyhledával další představení této
hry. Čapkova komedie se pro mě stala nejkrásnější divadelní hrou, dokonce mám
pocit, že jsem i trochu do Eliny Makropulos zamilovaný. Později jsem viděl
mnoho různých inscenací Věci Makropulos, ale pro mě nejpůsobivější bylo představení
Východočeského divadla v Pardubicích s Lídou Vláškovou v hlavní roli,
kterou považuji za nejlepší představitelku činoherní EM. Přátelé než jsem
poprvé slyšel Janáčkovu operu Věc Makropulos, byl jsem spíše posedlí činohrou,
operu jsem bral tak nějak okrajově, ale líbila se mně.
|
Libuše Prylová (ND Praha 1965) |
Ovšem nastal rok 1994 a já na začátku léta, jednoho sobotního
večera, doma ležel s velmi mizernou náladou, pustil jsem si tehdy Český
rozhlas, stanici Vltavu, každou sobotu dávají operu a tak to byla jasná volba.
Jenže opera už běžela a tak jsem poslouchal, nejdříve mě zaujalo, že slyším můj
mateřský jazyk, ale ta hudba byla taková jiná, divná, zvláštní a co najednou
neslyším, nějaká zpěvačka zpívá: „Doktor Kolenatý? To děvče jsem někde viděla.
Jsem Marty. Jdu k vám ve věci – jdu k vám ve věci procesu Gregora.“
to jsem zpozorněl, to je Věc Makropulos! Našpicloval jsem uši na maximální
pozornost. V průběhu včera jsem úplně propadl hudbě i pěveckým výkonům a
úplně jsem zapomněl na všechny moje problémy. Říkal jsem si celou dobu, kdo to
napsal. Moderátor to zřejmě říkal před začátkem opery, ale to já neslyšel a
mezi jednotlivými akty nám připomněl obsah opery a část obsazení, ale kdo je
autor neřekl! Přátelé v tu dobu ještě nebyl internet a průvodce operní
tvorbou od Anny Hostomské jsem ještě nevlastnil. Když opera skončila, tak to
přišlo, moderátor nám řekl „Vážení posluchači, to byla opera Věc Makropulos
Leoše Janáčka, kterou jste slyšeli v podání…“ Janáček! Cože? Tak krásnou operu
napsal Janáček? Ano, byl jsem v šoku a tehdy jsem se rozhodl, že si
poslechnu všechny opery Leoše Janáčka a půjdu na ně do divadla a úplně jsem
propadl nejen Janáčkovi, ale opeře samotné.
|
Alexandra Čvanová |
Čapkova komedie Věc Makropulos měla premiéru v Městském
divadle na Vinohradech v Praze 21. listopadu 1922. Rok na to už začíná
Leoš Janáček komponovat operu o „ledové krásce“, kterou dokončil v roce
1925 (po dokončení napsal v jednom dopise, že ledová už roztála). Janáček
převzal od Karla Čapka základní dějová fakta, postavy a situace ze stejnojmenné
„filosofické komedie“ o touze po nesmrtelnosti i strachu z ní. Libreto vzniklo
zkrácením Čapkova díla, Janáček oprostil operu o scény filozofování co
s receptem, jak ho rozdělovat mezi lidi, jak na něm vydělat…, ponechal jen
příběh femme fatale Eliny Makropulos. Opera je obohacena oproti činohře o
vyhrocené erotické vztahy a erotickou atmosféru příběhu (Marty se ve druhém
jednání například ptá otce Janka, který miluje Kristinu „Jestli pak už se měli?
Jestli byli v ráji.“), což je pro Janáčka typické. Snažil se vcítit do
ústřední role ženy, slavné zpěvačky Emilie Marty. Ta i přes svůj cynismus,
který získala ze zkušeností se svým dlouhým životem (žije už 300 let) touží po
lásce, smyslu a naplnění a vlastně závidí smrtelníkům, že v tyto věci věří. Světová
premiéra opery Věc Makropulos byla 18. prosince 1926 v divadle Na hradbách
(dnešní Mahenovo divadlo) v Brně, za přítomnosti autora samotného. První
Emília Marty byla Alexandra Čvanová.
|
Divadlo Na hradbách Brno (dnešní Mahenovo divadlo) |
V této opeře mám opravdu velmi mnoho zamilovaných
momentů, ale budu stručný. Hned předehra vás díky fanfárám přenese do období
renesanční Prahy za vlády císaře Rudolfa druhého, tedy do doby kdy hlavní
hrdinka započala svoji tři sta let dlouhou životní pouť. Předehra je svižná,
dynamická a plná nádherných melodií. První jednání se odehrává v advokátní
kanceláři doktora Kolenatého.
Solicitátor Vítek přemýšlí nad soudním sporem mezi rodinou Gregorů a
rodem barona Josefa Ferdinanda Prusa o statek Loukov. Před sporem na panství
vládl jistý baron Prus, který zemřel bez potomků a bez závěti.
V dědictví
nastoupil jeho bratranec Emerich. Ovšem proti němu vystoupili synovec Prusovy
matky baron Szephazy s žalobou o celé dědictví a zároveň jakýsi Ferdinand Karel
Gregor s nároky na statek Loukov. Bez závěti se soudní spor vleče až do teď.
Gregor si na obhajobu vzal advokáta Kolenatého a po něm to přebírali jeho
potomci až k současnému dr. Kolenatému, který zastupuje Alberta Gregora, což je
vnuk Ferdinanda Gregora. Na druhé straně stojí Jaroslav Prus (to už je pěkně
zamotané). Vypadá to, že Jaroslav proces vyhraje, pokud se nenajde závěť Josefa
Ferdinanda Pruse, která by zněla ve prospěch Albertova děda. Albert už je
zoufalý a naděje na jeho dědictví se rozplývá. Zvrat do situace přinese
zpěvačka Emilia Marty. Její vstup do kanceláře je impozantní a Janáček ho
vybavil nádhernou a tajemnou hudbou, a když záhadná zpěvačka vstoupí do
kanceláře a pronese „Jsem Marty, jdu k Vám ve věci…“ tak mně běhá mráz po
zádech.
|
Milada Šubrtová (ND Praha 1977) |
Slavná zpěvačka Emilia Marty se z novin dozví o soudním sporu
a vstupuje do kanceláře, kde vylíčí, co přesně ví a kde jsou uloženy důležité
dokumenty a závěť, která je ve prospěch Ferdinanda Gregora. To je další dech beroucí
hudební moment prvního jednání, Janáček uměl velmi dobře vystihnout tajemno a
spolu s textem „Tak poslyšte,
v Prusově domě bývala taková skříň, každá zásuvka měla svůj letopočet.
Jedna zásuvka měla letopočet 1816… A do té schránky schoval dopisy…“ Nikdo Marty
samozřejmě nevěří a ona naléhá, že tu zásuvku musí získat, je tam totiž „…žlutá obálka a v ní Prusův testament
zapečetěný.“ hudební nádhera. Všichni považují Marty za blázna, jen Albert
věří, a proto se rozhodne, že když Kolenatý nechce jít do Prusova domu, kde
mají být dokumenty uloženy, že zavolá doktora Abela, ale Kolenatý tomu zabrání „Počkejte, vždyť jsme přátelé. Pojedu!“ Albert
se ptá „K Prusovi?“ a Kolenatý
vyběhne ven se slovy „Třeba
k čertu.“
|
Eva Zikmundová (ND Praha 1977) |
Na scéně zůstává jen Emilia Marty s Albertem. Albert
Gregor začne Emilii nabízet za pomoc peníze, ty ona odmítá. Albert začíná být
poblouzněn krásou neznámé záhadné ženy a začne se jí dvořit (hudební erotický
výbuch), je přímo posedlý krásou a záhadností Emilie. Ona jeho city neopětuje,
je chladná a nepřístupná. Vyžádá si od Alberta jako odměnu za závěť něco jiného,
chce, aby ji odevzdal řecké listiny, které byly v majetku jeho praděda. Vrací
se doktor Kolenatý v doprovodu barona Prusa. Závěť se našla i listiny,
které Emilia tolik potřebuje. Ty si však ponechal Prus, který je nalezl spolu
se závětí ve žluté obálce, a nechce je Emilii vydat. A teď pozor, k výhře
Alberta ve sporu chybí doklad, že synem Prusovým, který je označen za dědice,
byl skutečně Ferdinand Gregor. Emilia slíbí, že takový doklad advokátovi pošle.
Janáček v druhé půlce prvního jednání v hudbě nádherně vykreslil
nervozitu, vzplanutí vášně, vztek (on byl hudební básník a to jsme teprve u
prvního jednání).
|
Alena Míková (ND Praha 1965) |
Druhé jednání se odehrává na jevišti, kde se uklízí
dekorace po představení, ve kterém zazářila Emilia Marty. O jejím úspěchu si
vypravuje uklízečka se strojníkem „Viděli
ty kytice? Lidi řvali, já myslela, že to všecko zbořej…“ Blouzní o ní i Kristina
dcera solicitátora Vítka, která chce být také zpěvačkou a Emiliině kráse
podléhá i Kristinin milý, Prusův syn Janek. Za Emilií přispěchá do divadla i
sám baron Prus, Albert a slabomyslný stařec Hauk (Hauk idiot), který ve
zpěvačce pozná svou někdejší lásku, španělskou cikánku Eugenii Montez. Hauk
vypráví Emilii o své dávné lásce a končí slovy „Co je Vám po dávno mrtvé ženě.“ Marty vášnivě vybuchne „Mrtvé? To je hloupé! Maxi! Polib mne!“
Hauk se rozpláče „Eugenie!“ a začne
velmi vášnivá scéna tance a zpěvu staříka s Emilií. Když se vše uklidní, Hauk s příslibem
další návštěvy odchází a Marty se opět mění v nepřístupnou, chladnou
zpěvačku, která se otočí k přítomným, kteří nechápou situaci, se slovy „Další, kdo mi co chce?“
|
Marie Podvalová (ND Praha 1956) |
Mezi dalšími je již zmíněný baron Prus, v rozhovoru
s ním mu Emilia prozradí další podrobnosti o Josefu Prusovi i o jeho záhadné
milence Elině. Zde je také poprvé zmíněno jméno Elina Makropulos (orchestr nám
připomene rudolfínskou dobu modifikací fanfár z předehry), které je
uvedeno v matričním zápise u matky Ferdinanda Gregora. Prus proto tvrdí, že ne
Gregor, ale právě Makropulos by mohl být jedině dědicem. Emilia tedy slíbí
další doklad, že Gregor a Makropulos byli vlastně jedna a tatáž osoba. Emilia
opět vyžaduje vydání žluté obálky s listinami, ale Prus stále odmítá. Vynucuje
si proto listiny od Janka, který je má z lásky k ní otci ukrást. Tento rozhovor
vyslechne Prus, vyhání Janka a slíbí Emilii listiny odměnou za noc strávenou s ní.
Dohodnou se na dnešní noc a druhé jednání končí opět v erotickém napětí.
|
Naděžda Kniplová (ND Praha 1977) |
Třetí jednání je nejkrásnější z celé opery. Děj
se přesouvá k Emilii do ložnice. Prus strávil s milenkou noc, ale není
spokojený, podává Emilii obálku se slovy „Okradla
jste mě. Studená jak led. Jak bych držel mrtvou.“ následně se dozví od
komorné, že se jeho syn Janek zabil (žárlil na otce, který strávil s Emilií
noc). Prus je překvapen podivnou chladností své milenky „Snad jste nepochopila. Janek Vás miloval. Zabil se pro Vás.“ „Tolik se
jich zabíjí.“ chladně odpoví Emilia. Následně vstupuje na scénu Hauk, který vyzývá
Emilii, aby s ním uprchla do Španělska (španělský motiv, kastaněty), chvatně
začíná balit, ale do pokoje vstupuje doktor Kolenatý, Vítek, Gregor a Kristina.
Advokát prohlašuje dokument poslaný mu Emilií za padělek, protože je na něm
podpis (z roku1836) psaný stejným inkoustem (alizarinovým) jako na fotografii,
kterou Emilia podepsala Kristině včera večer po představení. Po naléhání Marty
slíbí, že vše vysvětlí, ale až se ustrojí a nají. Odchází ze scény a všichni se
vrhají na Emiliin kufřík, kde objeví listiny s podpisem různých jmen, vždy
téhož rukopisu a s iniciály E. M. Emilia se vrací na scénu, ale je podnapilá a
v ruce drží lahev whisky „Nechte mě,
to je jen na kuráž.“ Emilia konečně prozrazuje celé tajemství (orchestr nyní
častěji připomíná rudolfínský motiv), je dcerou lékaře Makropula, který
vynalezl pro císaře Rudolfa II. lektvar prodlužující lidský život o 300 let a
musel ho vyzkoušet na ní, své dceři Elině Makropulos. Prožila za ta léta
několik životů a ztratila schopnost citu, lásky, ale i nenávisti a smyslu pro
dobro či zlo. Život jí omrzel, ale přesto když jí končila lhůta 300 let, přišla
sem - ne kvůli uměleckému úspěchu, ale aby vyzvedla z pozůstalosti svého
někdejšího milence Josefa Ferdinanda Pruse, jediného člověka, kterého před sto
lety milovala, co mu kdysi zapůjčila. A byl to právě otcův recept, ona
"Věc Makropulos", díky které by si znovu prodloužila mládí. Přítomní
ji moc nevěří, stále naléhají, aby jim prozradila pravé jméno, Emilia nevydrží
tlak a po slovech „Pater hemon, hos eis
en uranois.“ vykřikne vyčerpaná své pravé jméno „Elina Makropulos“ a zhroutí se do bezvědomí. Odnášejí ji vedle do
pokoje a volají lékaře. Jeviště se šeří a orchestr hraje téměř nadpozemsky
krásnou mezihru, na jejímž konci se vrací Elina Makropulos na jeviště a
začíná její zpověď (nejkrásnější část celé opery).
|
Daniela Šounová (ND Praha 1993) |
„Cítila jsem, že smrt na mne sahala. Nebylo
to tak hrozné. Jste tady všichni a jako byste nebyli. Jste jen věci a stíny!“
z orchestřiště odpovídá Elině mužský sbor „Jsme jen věci a stíny.“ to je jako zvuk ze záhrobí… „Ach, nemá se tak dlouho žít! Ó kdybyste
věděli, jak se vám lehko žije! Vy jste tak blízko všeho! Pro vás má všechno
smysl! Všechno má pro vás cenu. Hlupci, vy jste tak šťastni. Pro tu pitomou
náhodu, že tak brzo zemřete! Věříte v lidstvo, velikost, lásku. Vždyť více
nemůžete chtít. Ale ve mně se život zastavil, Ježíši Kriste! A nemůže dál. Ta
hrozná samota. Je to, Kristinko, stejně marné, zpívat či mlčet. Omrzí být
dobrý, omrzí být špatný. Omrzí země, omrzí nebe. A člověk pozná, že v něm umřela
duše.“
|
Mary Jane Johnson (ND Praha 1993) |
Po prozrazení svého tajemství si uvědomí nicotu svého
života a listinu nabízí komukoliv z přítomných. Všichni ji odmítají a Kristina
ji vezme do rukou a „Věc Makropulos“ spálí. Emilia vykřikne "Pater
hemon" a zhroutí se. Orchestr zaburácí, ale jakoby nedokončí, co chtěl dohrát…
Závěrečná zpověď Eliny Makropulos nebo chcete-li Emilie Marty, Eugenie Montez,
Ekatěriny Myškyny… samé EM, je jediná část kde má zpěvačka hlavní role větší
prostor, jinak je celá opera konverzační.
|
Jessye Norman (MET New York 1996) |
Od onoho večera roku 1994, kdy jsem slyšel nahrávku s paní
Prylovou, stále hledám další ideální představitelku hlavní role tady u nás v
Čechách, ale nenacházím, tato role je v tuto chvíli z domácích zdrojů
neobsaditelná. Ani Gabriela Beňačková nepřekonala výtečnou Libuši Prylovou. V zahraničí
se občas nějaká ta ideální představitelka najde a nejvíce se k výkonu Libuše
Prylové přiblížila (možná i trošinku převýšila) v devadesátých letech americká
zpěvačka Jessye Norman, když zpívala Emilii Marty v lednu 1996 v Metropolitní
opeře v New Yorku. Protože se jedná o konverzační operu, tak tehdy přistoupilo
vedení MET k uvedení opery v překladu do angličtiny, jinak vše hrají
v originále. Současná obnovená inscenace, kterou diriguje Jiří Bělohlávek,
je už v češtině a amíci si musí číst titulky. V Čechách jsem se po
ideální představitelce této krásné role zatím nedopátral. Prosím vás, ne aby
někoho napadlo dát to Evě Urbanové, koncertně to v Ostravě myslím stačilo.
|
M. Steinerová (Brno 1957) |
Přátelé, moje oblíbené Brno mně rozumí a připravuje
premiéru Věci Makropulos v listopadu letošního roku, v Mahenově divadle.
Opera bude uvedena v rámci festivalu „Janáček – Brno“ v režii Davida
Radoka, a pokud se nemýlím, tak hlavní roli bude zpívat host ze zahraničí
(překoná – nepřekoná moji hvězdu). Škoda, že to nebude dirigovat moje oblíbená
dirigentka ZKP. I přes to všechno se těším na listopad.
|
Gun Brit - Barkmin (ND Praha) |
|
G. Beňačková (ND Brno) |
|
Angela Denoke (Salzburg) |
|
Scéna (MET New York 2012) |
|
Karita Mattila (MET New York 2012) |
|
Karita Mattila (MET New York 2012) |
|
Karita Mattila (MET New York 2012) |
|
Karita Mattila (MET New York 2012)
|
|
Elena Kittnarová (ND Bratislava) |
|
Zdenka Hrnčířová (ND Praha 1956) |
|
CD Věc Makropulos s Libuší Prylovou |
CD je možné koupit na níže uvedeném odkazu.
Žádné komentáře:
Okomentovat