Původně jsem
měl v plánu, že vám ve dvou maximálně ve třech článcích přiblížím všechny
mé oblíbené opery a zpěváky. Hned po první článku jsem zjistil, že je to holý
nesmysl, že se nedokážu zkrátit a tak jsem si říkal, že je to můj blog a že
vlastně můžu psát klidně i dlouze a podrobně. Proto vám postupně představím mé
oblíbené opery a zpěváky, ale každou/každého zvlášť.
Flora (G. Verdi, La Traviata) |
Přemýšlel jsem, kterého pěvce, či pěvkyni budu představovat jako první a volba padla
na domácí scénu. Přátelé já když si oblíbím nějakého zpěváka, tak mu fandím na
plno a když jsem v hledišti, tak skoro nedýchám a v napětí si koušu
nehty, tedy pokud urputně nedržím palce a nejvíce jsem zadržoval dech, když se
z jeviště nesl nádherný, velký, dramatický soprán Hany Kostelecké.
Měl jsem
velké štěstí, že jsem viděl snad všechny role, které Hana Kostelecká zpívala.
Nejprve něco málo z životopisu umělkyně.
Tosca |
Po studiích na brněnské konzervatoři v letech 1988-1994 (u prof.
Magdaleny Plevové) absolvovala v roce 2000 JAMU Brno u doc. Jaroslavy
Janské. Na své role se následně připravovala pod vedením Natálie Romanové. Svou
profesionální pěveckou dráhu zahájila v roce 2000 v Moravském divadle
Olomouc. Ztvárnila tam celou řadu sopránových rolí, např.: Mařenku, Miladu,
Elvíru, Santuzzu, Toscu... Ještě jako studentka JAMU hostovala na scéně
brněnské opery v roli Sovy (Leoš Janáček Příhody lišky Bystroušky). V roce 2000
dostala nabídku na účinkování v Janáčkově opeře Její pastorkyňa v Teatro di San
Carlo v Neapoli. V roli Kostelničky se potkala se světovou pěvkyní
Rainou Kabaivanskou. V roce 1998 se zúčastnila Soutěže o cenu Leoše Janáčka a
získala tři ceny: 2. místo, Cenu za nejlepší interpretaci děl Leoše Janáčka a
Cenu za nejlepší interpretaci děl Bohuslava Martinů. Pravidelně spolupracuje s
Brněnskou filharmonií, Zlínským Symfonickým orchestrem, Ostravskou filharmonií.
Velmi významná je její pedagogická činnost na Konzervatoři Evangelické akademie
v Olomouci. Mnoho studentů operního zpěvu a někteří operní zpěváci
docházejí na soukromé hodiny.
Tosca |
Tolik málo z životopisu. Moje první setkání s hlasem Hany
Kostelecké bylo v opeře W. A. Mozarta Don Giovanni, kde zpívala Donnu
Elvíru a byl to zážitek, krásný velký soprán a ještě ke všemu vynikající
herečka, která vypadala na jevišti velmi přirozeně. Říkal jsem si „tak mám na
koho jezdit“. Nevím přesně, v jakém pořadí jsem pak viděl všechny role,
ale myslím, že druhou rolí byla Mařenka v Prodané nevěstě. Byla to tehdy
velmi rozverná inscenace Václava Málka. A Hana Kostelecká nebyla rozhodně
uťápnutá Mařenka, ale divoká vesnická dívka (soukromě jsem si ji přejmenoval na
Mařenku Tornádo Lou Krušinovou).
Za zmínku rozhodně stojí i pěvecky velmi náročná role (chi chi)
Veřejného mínění v operetě Orfeus v podsvětí francouzského skladatele
J. Offenbacha. Fantastický herecký výkon a skvělý kostým. Ale vážně, i
v operetě to Haně Kostelecké slušelo, ale pojďme se podívat na pět rolí,
které jsem měl opravdu nejraději.
Attila |
Odabella ve Verdiho opeře Attila je první rolí, kdy jsem nadšením
vyskakoval z křesla olomoucké opery. To byl mimořádný a strhující zážitek.
Velká verdiovská role, režisér M. Tarant inscenoval toto velké drama téměř
činoherně (jsem rád, že už se režiséři v opeře nespokojují jen se
statickým odstáním a odzpíváním role), přátelé samozřejmě bylo mnoho kouře, ale
to k příběhu o králi Hunů Attilovi patří. Odabella téměř vůbec neslezla
z jeviště a Hana Kostelecká obdařila Attilovu vražedkyni krásným tmavým
odstínem svého sopránu (a hrála báječně, šel z ní strach).
královna Alžběta |
Královna Alžběta v Donizettiho opeře Maria Stuarda, byla další
velká dramatická role a vlastně další „potvora“. Tato opera není tak často
hraná jako jiné Donizettiho opery. Nebudu opět vyzdvihovat, jak báječně Hana
Kostelecká Alžbětu zpívala a že opět výborně hrála (hereckým koncertem byla scéna
z druhého jednání kdy se Alžběta s Marií setkávají a závěrečné rozhodování
Alžběty o osudu Stuartovny ve třetím jednání). Za zmínku stály také kostýmy.
Milada |
„Ňadra má se dmou“ nebo „Jak je mi“ a třeba „Pohasnul den a v hradě
vše blažilo se snem“. To všechno zpívá Milada v opeře Bedřicha Smetany, v mojí
vůbec ze všech nejoblíbenějších smetanových oper. Tak není divu, že jsem se těšil,
jak bude Miladu zpívat a hrát Hana Kostelecká. Co vám mám povídat, když má
Milada předepsané forte, tak Kostelecká bourala divadlo a piána se divadlem
nesla jako vánek. Mělo to jen jeden háček, ňadra se nedmula (kromě těch
skutečných), den nepohasnul… Olomoucká opera si totiž nechala pořídit nový
moderní překlad libreta (Pavel Drábek), co měli proti libretu Ervína
Špindlera nevím a doufám, že už tento překlad nikdy neuslyším.
Senta |
Senta v Bludném Holanďanovi Richarda Wagnera byla vůbec krásná
záležitost, režisér Martin Otava se rozhodl herecky rozehrát už předehru a tak
se diváci seznámili se Sentou dříve než v druhém jednání. Po prvním taktu
se opona roztáhla a na jevišti, které bylo obklopeno bílými závěsy, stála jen
bílá nemocniční postel, ve které ležela celá v bílém oblečená Senta. Zřejmě blázinec,
Senta blouznila, snila o neznám cizinci, jehož obraz visel na plátně a navíc se
na bílé plochy začalo promítat rozbouřené moře. Velmi efektní začátek. To
bylo další představení, které jsem viděl vícekrát, a opět byla Hana Kostelecká
skvělá.
Tosca |
Na úplný závěr jsem si nechal snad největší operní drama, které bylo
napsáno. Giacomo Puccini Tosca. Každý jistě znáte příběh o zpěvačce a malíři a
zákeřném policejním presidentovi. Role Tosci prochází velkým vývojem, nejprve v první
jednání žárlivá zamilovaná žena, která ve druhém jednání bojuje o záchranu
svého milého, až se odhodlá k vraždě a na závěr na okamžik šťastná a
láskou oplývající hrdinka, která záhy zjistí, že byla oklamaná a svoji lásku nezachránila
(když Tosca nad mrtvým tělem svého miláčka vykřikla Mário, Mário, už dámská
část publika lovila kapesníky) a záhy s výkřikem pomsty skáče z hradeb
Andělského hradu. Všechny tyto emoce a stavy mysli, Hana Kostelecká zvládla
vystihnou nejen zpěvem, ale i herecky.
To byla prostě paráda! Brava!
Získala četná ocenění:
2008–2009: Cena Moravského divadla za nejlepší ženský jevištní výkon sezóny (role Milada, Tosca)
2008–2009: Cena Moravského divadla za nejlepší ženský jevištní výkon sezóny (role Milada, Tosca)
královna Alžběta |
2007: Cena Libuška – 8. ročník festivalu hudebního divadla OPERA 2007 za inscenaci „Attila“ (H. Kostelecká v hlavní roli Odabelly)
1998: Soutěž o cenu L. Janáčka: 2. místo
Cena za nejlepší interpretaci díla L. Janáčka
Cena za nejlepší interpretaci díla B. Martinů
Významné role:
Cizí Kněžna, Rusalce (Dvořák)
Kněžna, Čert a Káča (Dvořák)
Julie, Jakobín (Dvořák)
Hedvika, Čertova stěna (Smetana)
Mařenka, Prodaná nevěsta (Smetana)
MIlada, Dalibor (Smetana)
Fenena, Nabucco (Verdi)
Odabella, Attila (Verdi)
Matka Marie, Dialogues des Carmelites (Poulenc)
Despina (Růžena), Cosi fan tutte (Mozart)
Alžběta, Maria Stuarda (Donizetti)
Luigia Boschi, Skandál v opeře (Donizetti)
Senta, Bludný Holanďan (Wagner)
Pippo, Straka zlodějka (Rossini)
Paní Herringová, Albert Herring (Britten)
Donna Elvíra, Don Giovanni (Mozart)
Baruška, Perly panny Serafinky (Piskáček)
Giulietta, Hoffmanovy povídky (Offenbach)
Caramello, Noc v Benátkách (J. Strauss)
Javotte, Manon (Massenet)
Huguette, Král tuláků (Friml)
Krutana, Oldřich a Boženka (Hurník)
Cizí Kněžna, Rusalce (Dvořák)
Kněžna, Čert a Káča (Dvořák)
Julie, Jakobín (Dvořák)
Hedvika, Čertova stěna (Smetana)
Mařenka, Prodaná nevěsta (Smetana)
MIlada, Dalibor (Smetana)
Fenena, Nabucco (Verdi)
Odabella, Attila (Verdi)
Matka Marie, Dialogues des Carmelites (Poulenc)
Despina (Růžena), Cosi fan tutte (Mozart)
Alžběta, Maria Stuarda (Donizetti)
Luigia Boschi, Skandál v opeře (Donizetti)
Senta, Bludný Holanďan (Wagner)
Pippo, Straka zlodějka (Rossini)
Paní Herringová, Albert Herring (Britten)
Donna Elvíra, Don Giovanni (Mozart)
Baruška, Perly panny Serafinky (Piskáček)
Giulietta, Hoffmanovy povídky (Offenbach)
Caramello, Noc v Benátkách (J. Strauss)
Javotte, Manon (Massenet)
Huguette, Král tuláků (Friml)
Krutana, Oldřich a Boženka (Hurník)
Pippo Straka zlodějka |
Před premiérou Donizzetiho opery Maria Stuarda jsem s Hanou Kosteleckou
dělal rozhovor pro jeden měsíčník, zde přináším jeho zkrácenou verzi.
královna Alžběta |
Hanko, v době
kdy spolu děláme rozhovor, se připravuješ na roli královny Alžběty
v Donizettiho opeře Maria Stuarda.
Jak se sžíváš s rolí královny?
Sžívám se postupně, tak jako s každou novou rolí. V tomto případě
je mi navíc ku pomoci historie, a také filmové zpracování látky o postavě,
jakou byla Alžběta.
Začali jsme poslední
rolí, kterou budeš zpívat v této sezoně. Jaké ale byly začátky Hany
Kostelecké. Už jako malá jsi chtěla být zpěvačkou?
Milada |
Ale kdepák! Zpívala jsem prý snad už v povijanu, ale k opeře
vedla ještě daleká cesta. Hudbu jsem prožívala velmi silně už od malička. Coby
talentovanou holčičku mě vybrali do tehdejší „lidušky“, ovšem na zpěv i na
výtvarné směry. Nu, a tehdy zasáhla maminka: „Budeš dělat jedno a
pořádně!“ Výtvarka se vyučovala
v nepříliš vábně vypadajících prostorách školního suterénu a to rozhodlo.
Je ze mě zpěvačka.
Po absolvování
studia na brněnské JAMU, jsi přijala nabídku Václava Málka, tehdejšího šéfa
opery v Olomouci na angažmá. Jaká byla tvá první role v Olomouci?
Milada |
Mojí konkurzní rolí byla Kněžna v Dvořákově Čertovi a Káči. Bylo
to opravdu vzápětí po skončení studií, a coby pěvecká líheň jsem měla náležitou
trému! Ale tuto roli jsem od počátku milovala a po mém prvním představení, a
zároveň představení se, vše dopadlo výborně a nabídka k první štaci byla
na světě. Po děkovačce za mnou přišla jedna, nyní už vlastně dlouholetá
kolegyně, podala mi ruku a řekla: „Tak vítej a ať se daří.“ Bylo to moc pěkné a
pamatuji si to doteď.
Ve výčtu tvých rolí
jsou velké operní postavy, jako např.: Mařenka (Prodaná nevěsta), Cizí kněžna
(Rusalka), Hedvika (Čertova Stěna), Santuzza (Sedlák kavalír), Donna Elvíra
(Don Giovanni), ale také Veřejné mínění (Orfeus v Podsvětí), což je téměř
činoherní role v Offenbachově operetě. Jak se ti hrála tato postava a
vůbec co říkáš na výlety do operety?
Hugette (R. Friml, Král tuláků) |
Po zkušenostech s operetou smekám před všemi pěvci předchůdci i
nástupci. Opereta je obor velmi náročný. Všem nadmíru kritickým studentům
hudebních ústavů (vím, o čem mluvím, byla jsem jím též), kteří hledí na operety
spatra, bych přála účinkovat v kterékoli z nich. Má-li se dělat se
ctí a opravdově, pak vyžaduje nejen výbornou přípravu pěveckou, tu beru jako
samozřejmost, ale i velké herecké nasazení, mnohdy komediální talent, dále
taneční průpravu a nezapomínejme, že v operetách je obvykle velké množství
textů. Sečteno a podtrženo, opera, činohra, a s větší trochou nadsázky i
balet.
Ale zpět k Veřejnému mínění. Já osobně mám operety velmi ráda.
Když se se svým hlasovým oborem do některého z plánovaných titulů hodím,
zvláště, jde-li o komickou roli, pak jsem velmi ráda a těším se. Málokde
v operách se najde komická postava pro dramatický soprán, pokud vůbec, že?
Na Veřejné mínění vzpomínám s láskou a lehkým úsměvem na tváři, už proto,
že jsem v báječném kostýmu, s lorňonem v ruce, vypadala jak
papoušek!
V současné době
zpíváš dvě velké role Odabellu (G. Verdi, Attila) a Sentu (R. Wagner, Bludný
Holanďan). Obě role jsou diametrálně odlišné, jak pěvecky tak herecky a obě
zvládáš mistrovsky. Která z nich je ti bližší?
Složitější otázku bys neměl?(smích)
K oběma mám specifický vztah, Odabella je má první velká role
verdiovského charakteru. Zároveň i prubířský kámen mého snažení. Zvažovala jsem
zpočátku, jestli je opravdu už ta pravá chvíle, kdy mám dostatek zkušeností
pěveckých i hereckých pro ztvárnění této role. Nakonec jsem šťastná, že jsem se
rozhodla, jak jsem se rozhodla. Prošla jsem, zdá se, svým osobním testem, což
mě uklidnilo a zároveň naplnilo velikým nadšením do další práce.
Senta |
Senta je mé první setkání s Wagnerem. Od začátku jsem věděla, že
tuto roli moc chci. Nadchla mě spolupráce s Martinem Otavou, režisérem
inscenace. Jeho nasazení při zkouškách, zároveň jistý klid a vhled, mi byly
velkou oporou a inspirací. Pěvecky vyžaduje (alespoň dle mého mínění a
zkušeností) možnost velké dynamické škály a sytost, velké melodické linky.
Martin vytvořil pro Sentu svou koncepcí herecký vnitřní koncert. Celá opera je
postavena na jejím niterném světě. Velmi mi tohle uchopení ladí a vždy se znovu
těším, až obleču Sentiny blankytné šaty.
Na Tvou otázku, která z postav je mi bližší, neumím odpovědět. Sofiina
volba?
Co dělá Hana
Kostelecká, když zrovna nezpívá a nezkouší? Prozradíš nějaké své koníčky nebo
záliby?
Tosca |
Baví mě Život, hledat poučení skrze prožité, ono sladké i hořké. Víra.
Ovlivňuje celé mé bytí. Velkou láskou i smyslem je pro mě hudba…zpěv. Stále
více a více vnímám svou práci jako velký dar moci být k užitku, moci hýbat
v divácích tím měkkým uvnitř, které tak příliš hluboko a příliš často
skrýváme před světem materie a těch velkých silných ramen. Vždy, když jdu na
jeviště, sepnu ruce a prosím si o Sílu, abych stála v pokoře a čistotě
sebe sama, abych byla nástrojem. Aby, než
se otevře publiku opona, tam nestála Hana Kostelecká, ale Mařenka, Senta, Donna
Elvira, Odabella. Věřím, že opravdovost divák cítí.
Zajímám se všeobecně
o duchovní tématiku, tedy jak to říci, o žití, o lidství. S nadsázkou říkám,
že jsem „hlubokovrt“. Hledám souvislosti. Velmi ráda zvu na návštěvu své
přátele, kterým napeču a navařím a povídáme o věcech všedních i nevšedních, co
jsme kdo prožili a co nám tím Život chce říci. Chodím na procházky s mým
skvělým kamarádem maltézáčkem Teddym. Příroda je mi velkým zdrojem klidu a
relaxace.
Jsem šťastný, vděčný
člověk.
GALERIE
G. Donizetti, Maria Stuarda (H. Kostelecká, E. Gazdíková) |
G. Donizetti, Maria Stuarda (H. Kostelecká, J. Rousek) |
G. Donizetti, Maria Stuarda (V. Zápražný, H. Kostelecká) |
R. Wagner, Bludný Holanďan |
B. Smetana, Dalibor (H. Kostelecká, J. Kettner) |
B. Smetana, Dalibor (J. Přibyl, H. Kostelecká) |
B. Smetana, Dalibor |
B. Smetana, Dalibor |
B. Smetana, Dalibor |
B. Smetana, Dalibor |
G. Puccini, Tosca |
G. Puccini, Tosca (H. Kostelecká, J. Kettner) |
G. Puccini, Tosca (P. Martínek, H. Kostelecká) |
G. Puccini, Tosca |
G. Puccini, Tosca |
G. Puccini, Tosca |
W. A. Mozart, Cosi fan tutte (V. Krejčí, H. Kostelecká, E. Gazdíková) |
W. A. Mozart, Cosi fan tutte |
Z. Pololáník, Křížová cesta |
Z. Pololáník, Křížová cesta |
Campanila, Virtuosi di Mikulov (Z. Kadlčíková Pirnerová - záda) |
Z natáčení České televize (pořad Žijeme s vírou) |
Z natáčení České televize (pořad Žijeme s vírou) |
Z natáčení České televize (pořad Žijeme s vírou) |
pedagogická činnost Z. Krcháková (nadějný talent) |
pedagogická činnost Z. Krcháková (nadějný talent) |
H. Kostelecká a talentovaná studentka M. Kantoráková |
Zde můžete zkouknout pořad České televize Žijeme s vírou:
http://www.ceskatelevize.cz/porady/10314954690-zijeme-s-virou/311298380040009/
Žádné komentáře:
Okomentovat