Onehdá jsem se trochu rozepsal na
téma vzkříšení dramaturgie našich operních domů a o tom, že se hraje jen Verdi,
Puccini a podobně a že jenom Brno je odvážné. Tak jsem sebral odvahu i já a
zajel jsem si do brněnské Reduty na operní thriller Alice in bed, který vznikl
na motivy Alenky v říši divů.
Moderní opera nebo jak píší v programu, vokálně-instrumentální skladba pro šest hlasů, dětský hlas a tanečníka, měla světovou premiéru 7. května 2014 a já jsem navštívil reprízu 24. května 2014.
Moderní opera nebo jak píší v programu, vokálně-instrumentální skladba pro šest hlasů, dětský hlas a tanečníka, měla světovou premiéru 7. května 2014 a já jsem navštívil reprízu 24. května 2014.
Opera vypráví příběh Alice,
úspěšné designérce počítačových her, která je nejen umělecky, ale i osobnostně
rozpolcenou bytostí. Jedna polovina jejího Já touží po úspěchu a penězích (není
to náhodou většina našich managerů) a druhé Já se snaží nepropadat tlakům
komerce a snaží se hledat inspiraci ve svém dětství a chce stvořit něco
krásného bez ohledu na úspěch a výši konta. Inspiraci, symbol kreativity
představuje postava malé Alenky, kterou ale hned na začátku díla uvede do
umělého spánku Alice – druhé Já po slávě prahnoucí a udržuje ji ve spánku až do
konce opery. Alice – první Já, se ji snaží probudit, aby mohla zapojit do
tvorby her fantazii a vzpomínky ze svého dětství (především postavy z pohádkové
knížky Alenka v říši divů, které jsou součástí nově vznikající hry). Čím
déle tvoří Alice hru, tím více je unavená a stírá se více hranice mezi realitou
a snem. Přátelé, je to thriller, tak zde nebudu popisovat podrobně děj, potom
byste z toho nic neměli.
Operu vytvořil čtyřčlenný tandem,
Ivo Medek a Markéta Dvořáková psali hudbu, Anne Daschkey spolu se Sjaronem
Minailo libreto. Rektor JAMU Ivo Medek (1956) zkomponoval více než padesát
orchestrálních, komorních a multimediálních skladeb. Do jeho tvorby patří i
opery, které tvoří většinou v týmu, jako například operu MrTvá? (operní
halucinace ve 38 obrazech), kterou vytvořil s Markétou Dvořákovou (1977).
Ta je nám operním milcům známá svojí Žirafí operou. Toto dílo se poprvé hrálo
10. listopadu 2002 ve Stavovském divadle v Praze (v rámci projektu Bušení na
železnou oponu) a Alice in bed je jejich druhá společná opera. Anne Daschkey
(1977) vystudovala v Amsterodamu filmová a divadelní studia na tamní
univerzitě. Pracuje na volné noze pro různá média a společnosti jako textařka a
zabývá se také překlady scénářů z angličtiny do němčiny. Sjaron Minailo
vystudoval hudební a divadelní vědu na univerzitě v Amsterodamu a je
operním režisérem a uměleckým ředitelem Studia Minailo v Amsterodamu, je
autorem několika libret a námětů k operám.
Předehra byla taková…, až jsem se
lekl, jaký to byl rachot. Na jeviště se k notebooku usadila hlavní
představitelka tvůrčí „hodné“ Alice a začala pracovat na nové hře. Velmi
jednoduchá scéna (Rocc) se skládala z dlouhého skleněného stolu, který
zároveň sloužil i jako postel, ve které malou Alenku uspí. A na točně postavené
tři velké otočné panely, které z jedné strany sloužily jako promítací
plátno, na kterém běžel video záznam (velmi dobře zpracovaný Lukášem Medkem, v průběhu
předehry jsme sledovali tvorbu počítačové hry a v průběh děje doplňovala
videonahrávka celou scénu a zhmotňovali se před námi zajíčci, kocour Šklíba…).
Z druhé strany panelů byla zrcadla, která odrážela realitu nebo vtahovala
do snů? Já osobně považuji scénu a video, spolu s kostýmy (Rocc, Miroslav
Sabo) za velmi zdařilé, a kdybych měl hodnotit jednotlivé součásti představení
jako učitel ve škole, tak bych dal na vysvědčení za scénografii jedničku s hvězdičkou.
Já jsem byl samozřejmě zvědavý na
pěvecké výkony. Nejvíce mě překvapila Gabriela Vermelho, taková to je hlasová
kaskadérka a ještě k tomu hrála na housle, má příjemný hlas a zároveň je
výbornou herečkou (nejlepší z dámské části obsazení). Hana Škarková hrála
dominantní ženu v červeném kostýmu (Srdcová králova/nebo to byla typická
česká managerka?) a stejně tak působil její silný tmavší soprán. Tereza
Merklová Kyzlinková byla půvabná „hodná“ Alice, herecky víc operní než
činoherní, hlas má velký, ale na můj vkus trochu ostrý, zvláště ve výškách a ve
střední poloze trochu houká. Slyšel jsem ji zpívat poprvé a jsem zvědavý, jak
budu její hlas vnímat, až ji uslyším v nějaké klasické operní roli, v současné
době zpívá v Brně mimo jiných Lišku Bystroušku, Zerlinu, Paminu… Pánové
byli takový průměr, ve kterém výrazně vynikal kontratenor Jan Mikušek. Čekal
jsem trochu přiškrceného upískaného kontra-teroristu. Jaké bylo moje překvapení,
když jsem slyšel krásný volný hlas, přechody ze střední polohy do výšek vůbec
neznatelné a hlas byl v celém rozsahu znělý. Které divadlo bude dávat
Ruslana a Ludmilu? Kontratenor na roli Ratmira, knížete Chazarského by tu byl.
Tenorista Marek Olbrzymek s basistou Davidem Nyklem podali také dobrý
výkon. Mám-li být upřímný, všechny jsem je obdivoval, zpívat moderní operu musí
být jisto jistě pekelně těžký výkon a oni to zvládli na jedničku.
V opeře bývá často nějaké to
taneční/baletní číslo, jako třeba slavnostní polonéza v druhém jednání
Rusalky. A ani v opeře Alice in bed, tanec nechyběl. Celým představením
nás provázel tanečník/králík Otakara Blahy, který byl takový bílý, s výrazným
gestem, spíš než taneční výstupy to bylo pantomimické doplnění děje, které
ovšem nerušilo. (Občas se ti tanečníci tak motají těm zpěvákům pod nohama…)
A ještě si pojďme říct něco málo
ke hře orchestru. Tak k orchestru… v orchestřišti byli: klavír,
preparovaný klavír, akordeon, kytara, violoncello, jedna flétna, druhá flétna,
trombon a hodně, ale hodně moc bicích a k tomu samo sebou dirigent Ondrej
Olos, který celou operu hudebně nastudoval. Hráli všichni statečně a jistě
dobře, a pokud udělali hráči někde nějakou drobnou chybu, tak v té zvukově
masivní vlně by stejně nikdo nic nepoznal.
Závěrem bych chtěl říct, že Brno
opět mile překvapilo (tak klidně si říkejte, že jim nadržuji) a po skončení
představení jsem se rozhodl, že i když jsem byl na začátku tak trochu
zaskočený, že na to budu chtít jít minimálně ještě jednou. Pokud půjdete také, přečtěte
si předem celý program, budete se lépe orientovat v ději, opera se zpívá v angličtině
a sledovat titulky a zároveň děj je trochu náročné. Brňáci jen tak dál.
A toho
Ruslana s tou Ludmilou zvažte, jo? A dirigovat by to mohla... však víte kdo je moje oblíbená dirigentka, že?
Žádné komentáře:
Okomentovat