V Čechách máme také svoji MET, trochu vizuálně a hodně
co do kvality představení, orchestru, sboru a hlavně sólistů. Přemýšlím jak se
na začátku vyhnout jménu tohoto divadla, které příští rok slaví padesátiny,
protože nechci, aby to vypadalo, že píšu jenom o Janáčkovi, ale to jinak nejde,
protože já opravdu rád chodím do Janáčkova divadla v Brně a tam moc dobře
hrají i Janáčka a také se tam pravidelně koná Janáčkův festival a před divadlem
je Janáčkova socha… Ano, je to Janáčkovo divadlo. Večer před představením když
svítí hlavní vstup a trochu přimhouříte oči a domyslíte si Chagallovy obrazy,
tak opravdu máte pocit, že jste před MET.
Budova Janáčkova divadla, jež stojí v Brně v Rooseveltově
ulici a je obklopena parkem Koliště, byla vystavěna mezi lety 1961 a 1965.
První návrhy vznikly již v letech 1907 a 1910 a situovaly divadlo na místo
provizorně koupené budovy (která již kapacitně nepostačovala) na rohu
Žerotínova náměstí a ulice Veveří nebo na kraj parku Lužánky.
Mezi lety 1910 a 1958 se odehrálo sedm architektonických
soutěží s návrhy na budovu divadla, mezi navrhovateli byly osobnosti jako Bohuslav
Fuchs, Josef Gočár, Vlastislav Hofman, Josef Chochola, Pavel Janák, Jan Kotěra,
Emil Králík, Otakar Novotný, Oldřich Starý a Jan Víšek.
V první soutěži vyhrál Josef Mařík, druhý byl Alois Dryák a
třetí Theodor Macharáček. Rozpory mezi diskutujícími stranami vyvrcholily další
soutěží v roce 1913, která byla vyhlášena pouze pro soutěžící z roku 1910. Byla
obeslána pouze dvaceti návrhy, první cena nebyla udělena. Kvůli první světové
válce se nezačalo stavět, další kolo se odehrálo až v roce 1936, první cena
udělena opět nebyla. Během této soutěže zveřejnil svůj mimosoutěžní návrh i
Bohuslav Fuchs, jednalo se o futuristicky zhlížející dílo. V roce 1940 Družstvo
vyzvalo pět vybraných projektů, v užší soutěži zvítězil Jan Víšek. Později, v
roce 1958, zvítězil opravdu návrh Jana Víška.
Budova obsahuje jeviště s točnou, na něž navazují zadní a dvě
boční jeviště. V budově se nachází hlediště pro 1383 diváků, které je
koncipované jako stupňovitý amfiteátr s věncem lóží. V prvním suterénu pod
vestibulem jsou umístěny restaurace, kavárna a klub umělců.
Nosná konstrukce se skládá ze železobetonového monolitického
skeletu s výplňovým zdivem, hlediště a jeviště jsou zastropeny ocelovými
vazníky. Na povrchy exteriérů a interiérů jsou použity materiály jako kámen,
dřevo, ocel, sklo a hliník. Obložení a dlažby jsou ze žuly, černého syenitu a
vápence. Dřevěná obložení jsou z jilmu a ořechu.
V porovnání se všemi ostatními operními domy českých zemí je
Janáčkovo divadlo jednoznačným benjamínkem. Jeho dvaatřicet let existence se na
první pohled zdá být příliš málo na velkou minulost, a přece opak je pravdou.
Stačí připomenout, že zde vystupovala - a vystupuje - řada vynikajících umělců
(za všechny jmenujme alespoň světově proslulého pěvce Viléma Přibyla); nebo že
se v Janáčkově divadle konalo na dvacet původních - tedy světových premiér
opery a baletu a nadto rovněž ke dvěma desítkám operních a baletních děl, která
byla v Brně uvedena v československé (případně české) premiéře.
Otevření nové operní budovy - Janáčkova divadla (do té doby
bylo skladatelovo jméno spojováno s bývalým německým - dnešním Mahenovým
divadlem) v říjnu roku 1965 se stalo velkou kulturní a společenskou událostí.
Budova nesla jméno největší moravské hudební osobnosti a tak i první provedeným
dílem musela logicky být Mistrova opera: staly se jí Příhody lišky Bystroušky
(2. října 1965) v nezapomenutelném nastudování režiséra Miloše Wasserbauera a
především dirigenta Františka Jílka.
Já se velmi rád vracím do Janáčkova divadla, je pro nás
diváky pohodlné, i na balkoně je dobře slyšet, sedadla jsou pohodlná a
představení skvělá. Jak já říkám „Je to moje nejoblíbenější operní barabiznička
v Čechách“ myslím to v dobrém, vždycky když jedu kolem šalinou tak se
musím na Janáčkovo divadlo podívat a tak nějak mně zahřeje u srdce.
Představení k slavnostnímu
otevření Janáčkova divadla v Brně.
Leoš Janáček
Příhody lišky Bystroušky
Příhody lišky Bystroušky
Datum premiéry: 2. říjen 1965
Inscenační tým:
režie: Miloš Wasserbauer
asistent režie: Alena Mášová
dirigent: František Jílek
scéna: František Tröster
kostýmy: František Tröster
sbormistr: Jiří Kubica
Role a obsazení:
Revírník: Jindřich Doubek, Václav Halíř
Revírníková: Kvetoslava Belanová
Rechtor: Zdeněk Soušek
Farář: Richard Novák
Harašta: René Tuček
Pásek: Vlastimil Šíma
Pásková: Helena Burianová
Liška Bystrouška: Naďa Šormová, Anna Martvoňová
Lišák Zlatohřbítek: Vladimír Krejčík
Frantík: Hana Krejčí
Pepík: Magda Krejčí
Lapák: Libuše Lesmanová
Kohout: Táňa Denygrová
Chocholka: Milada Šafránková
Jezevec: Josef Klán
Datel: Jitka Pavlová
Sova: Marie Steinerová
Sojka: Vlasta Severová
Tak schválně porovnejte:
Žádné komentáře:
Okomentovat