První část
Myslím,
že první příspěvek by měl být o tom, které opery mám rád. Bude to těžké, já
snad nemám neoblíbenou operu. Moje úplně ze všech nejvíc oblíbená a podle mě opera
oper je dílo Leoše Janáčka Věc Makropulos (při psaní ji mám zrovna puštěnou). A
proč jsem zvolil zrovna u nás málo hranou operu? Je to jednoduché, máme stejný
den narození 18. prosince a hlavně mě před dvaceti léty velmi zasáhla a
pomohla. Nebudu to popisovat dopodrobna, ale v minulosti jsem k Janáčkovi
a jeho operám měl velmi negativní vztah, dokonce jsem tvrdil, že ta hrůza se
nedá vůbec poslouchat a kdo na to jde do divadla, je blázen.
Jednoho sobotního večera jsem doma ležel s velmi mizernou
náladou, pustil jsem si Český rozhlas, stanici Vltavu, každou sobotu dávají
operu a tak to byla jasná volba. Jenže opera už běžela a tak jsem poslouchal,
nejdříve mě zaujalo, že slyším češtinu, ale ta hudba byla taková jiná, divná,
zvláštní a co najednou neslyším, nějaká zpěvačka zpívá: „Doktor Kolenatý? To
děvče jsem někde viděla. Jsem Marty. Jdu k vám ve věci – jdu k vám ve
věci procesu Gregora.““ to jsem zpozorněl, jsem velký milovník Čapka, to je Věc
Makropulos! A našpicloval jsem uši na maximální pozornost. V průběhu včera
jsem úplně propadl hudbě i pěveckým výkonům a úplně jsem zapomněl na všechny
moje problémy. Říkal jsem si celou dobu, kdo to napsal. Moderátor nám to zřejmě
řekl na začátku, ale to já neslyšel a mezi jednotlivými akty nám připomněl
obsah opery a část obsazení, ale kdo je autor neřekl! Přátelé v tu dobu
ještě nebyl internet a průvodce operní tvorbou od úžasné Anny Hostomské jsem
ještě nevlastnil. Když opera skončila, tak to přišlo, moderátor nám řekl „Vážení
posluchači, to byla opera Věc Makropulos Leoše Janáčka, kterou jste slyšeli v
podání…“ Janáček! Cože? Tak krásnou operu napsal Janáček? Ano, byl jsem v šoku
a tehdy jsem se rozhodl, že si poslechnu všechny opery Leoše Janáčka a půjdu na
ně do divadla a úplně jsem mu propadl.
Libuše Prylová Emilia Marty |
Libuše Prylová Carmen |
Jindřiška Rainerová |
Tak asi budu pokračovat na území Čech. Další oblíbená opera
patří do stáje Antonína Dvořáka a není to kupodivu Rusalka (také ji mám moc
rád, to zase jo), je to Armida. Byla to první opera od Antonína Dvořáka, kterou
jsem slyšel. Armidu tehdy ztvárnila Milada
Šubrtová, a když zpívala árii „Za štíhlou gazelou“ tak jsem ani nedýchal,
jaká to byla krása (mimo jiných byla i nejlepší Rusalkou, kterou jsem kdy
slyšel).
Milada Šubrtová |
Bedřich Smetana, tak ten je u mě trochu sporný. Dalibor je
můj favorit číslo jedna a vždy když jdu na tuto operu je pro mě nejdůležitější
obsazení Milady. Taky už jsem jich slyšel hodně a mám zde celkem tři představitelky
této role, které ji zpívaly excelentně Eva Urbanová, Jindřiška Rainerová, Hana
Kostelecká.
Mezi moje další oblíbené české opery patří především
následující díla: Bohuslav Martinů a jeho Julietta, Janáčkův Osud (úžasná byla
v roli Míly Živné Natalie Romanová),
Fibichova Nevěsta messinská (kde excelovala naše nejlepší altistka Věra Soukupová jako Isabella Messinská).
Příště se podíváme do světa a na nějaké ty tenoristy,
barytonisty a basisty.
Natalie Romanová |
Žádné komentáře:
Okomentovat