Z. Fibich Nevěsta messinská (Donna Isabela) |
Další osobnost, která patří k mým nejoblíbenějším operním
osobnostem, je zpěvačka české národnosti, ovšem světového formátu a dovolím si
říci, že to byl nejkrásnější, nejlepší a nejsametovější alt dvacátého století. Moje první setkání s tímto hlasem se
odehrálo při poslechu nahrávky opery Antonína Dvořáka Rusalka (Neumann,
Beňačková, Ochman, Novák). Již před touto nahrávkou jsem viděl Rusalku
v divadle a televizi a několikrát slyšel vybrané árie na
koncertech, ale nikdy jsem neslyšel tak úžasnou Ježibabu, jaká byla na
nahrávce. Její hlas byl fascinující, krásná tmavá barva a bylo rozumět každému
slovu, úžasné.
Věra
Soukupová
12.
dubna 1932 Praha
Zpěv studovala na pražské Vyšší
hudebně - pedagogické škole, kterou absolvovala v roce 1955 a soukromě u
Luise Kadeřábka a poté u A. Mustanové-Linkové. Stala se laureátkou několika
prestižních mezinárodních pěveckých soutěžích (1958 Toulouse, 1960 absolutní
vítězka pěvecké soutěže Pražského jara a v roce 1963 se účastnila soutěžního klání
v Rio de Janeiru, kde získala absolutní vítězství).
V roce 1955 se stala sólistkou Armádního
uměleckého souboru a v letech 1957–1960 své pěvecké umění rozvíjela v plzeňské
opeře Divadla J. K. Tyla, kde se již představila v řadě významných rolích,
například Ježibaba ve Dvořákově Rusalce, v titulní úloze Bizetovy Carmen, jako
Kabanicha a Varvara v Janáčkově Kátě Kabanové, Amneris ve Verdiho Aidě a v
mnoha dalších. Souběžně se věnovala koncertním vystoupením, na kterých zaujala především
interpretací altového partu ve Verdiho Requiem.
R. Strauss Elektra (Klytaimnestra) |
V roce 1960 vystoupila Věra Soukupová poprvé v opeře Národního divadla v Praze
a následně zde získala angažmá. K rolím nastudovaných v Plzni přibyl například
Záviš ve Smetanově Čertově stěně, Hadač v Martinů snové opeře Julietta nebo
Klytaimnestra ve Straussově Elektře.
V roce 1963 dala přednost koncertnímu umění a nastoupila jako sólistka České
filharmonie, kam ji přijal šéfdirigent Karel Ančerl. Do Národního divadla se
však vracela jako host, v letech 1980–1992 byla opět v angažmá, a stále patřila
k předním členům souboru. Zpívala Káču ve Dvořákově Čertovi a Káče, Hraběnku v
Čajkovského Pikové dámě, Iokasté ve Stravinského oratoriu Oedipus Rex, Pannu
Rózu ve Smetanově Tajemství, Martinka ve Smetanově Hubičce, Radmila Smetanova
Libuše, excelovala jako Isabella ve Fibichově Nevěstě messinské, Amneris ve
Verdiho Aidě a Eboli ve Verdiho Donu Carlosovi (myslím, že když paní Soukupová
zpívala árii princezny Eboli „O don fatale“ tak v divadle nikdo nedýchal a
po dozpívání museli diváci potleskem bořit divadlo. Paní Soukupová by byla
největší hvězda MET, kam se na ní hrabe Dolora Zajick).
G. Verdi Don Carlos (Eboli) |
Umění Věry Soukupové je zachyceno na mnoha nahrávkách, které vytvořila pro Supraphon (například Panna Róza v Tajemství, Ježibaba v Rusalce, výběr z Carmen), ale i pro Deutsche Grammophon (Erda v legendární nahrávce Wagnerova Prstenu Nibelungova pod taktovkou Karla Böhma).
Významný díl její úspěšné pěvecké kariéry patří zahraničním hostování (například Bayreuth, Státní opera v Hamburku, festival v Salcburku a mnoho vystoupení v Německu, Francii, Itálii, Švédsku, Španělsku, Japonsku ad.)
Věra Soukupová disponovala měkkým lahodným
altem krásné barvy a její pěvecký projev se vyznačoval širokým rejstříkem
výrazových možností.
I. Stravinskij Oedipus Rex |
V plzeňském
angažmá setrvala tři roky
a během nich tam měla možnost vytvořit řadu krásných rolí a vypracovala se i
herecky, spolupracovala s výtečnými režiséry (Karel Jernek, Jiří Fiedler,
Bohumil Zoul – pozdější manžel V. Soukupové). Její první rolí v plzeňském
divadle byla Carmen. Inscenaci tehdy režíroval Bohumil Zoul (žák Ferdinanda
Pujmana, z jehož režijního způsobu také vycházel), znal dokonale celou
partituru, byl velmi precizní a důsledný. Nechtěl, aby Carmen byla prvoplánová prostitutka,
ale fatální vášnivá žena. Viděl ji spíše jako démona, který Dona Josého
očaruje. Věra Soukupová sama říká, že nejraději měla čtvrté jednání, vyhrocený
dialog Carmen se zhrzeným milencem, kombinující v sobě doslova démonické
herectví s vypjatým zpíváním.
L. Janáček Káťa Kabanová (Kabanicha) |
V jejích
24 letech začala studovat roli Varvary a zároveň dostala studijně přidělenu
roli Kabanichy v Janáčkově opeře Káťa Kabanová. Pro divadlo bylo tehdy
velké štěstí, že se part Kabanichy naučila velmi důkladně (v důkladnosti
nastudování partu, jsou si paní Soukupová a moje oblíbená dirigentka Zuzana
Kadlčíková Pirnerová podobné). Při premiéře chtěla původně sedět
v hledišti jen jako divák, nečekaně za ní přispěchal tajemník divadla a
požádal ji, zda by mohla odzpívat roli Kabanichy za náhle onemocnělou kolegyni.
Tuto výzvu samozřejmě přijala a vše tehdy dopadlo výborně.
B. Martinů Julietta(I. Žídek Michel, V. Soukupová Hadač) |
Po
třech letech dala Věra Soukupová v Národním divadle výpověď. Vždy si
hlídala svůj obor a nepřijímala role, které by ji mohly ublížit. Pan profesor
Kadeřábek ji vždy kladl na srdce, aby nikdy nezpívala například Cizí kněžnu v
Rusalce a další dramatické úlohy. Již v Plzni jí nabízeli Ortrudu v Lohengrinovi,
držela se rady svého pana profesora a odmítla. V Národním divadle dostala
přidělenu Eboli v Donu Carlosovi, zašla tehdy za šéfem opery a snažila se mu
vysvětlit, že podobné role zatím zpívat nemůže, nejdříve za deset let. Následně
na to už dostávala jen Třetí žínky, neobsazovali ji ani do Amneris, Carmen nebo
Ježibaby, tato situace ji dovedla k rozhodnutí odejít z Národního divadla.
V tu dobu bych řekl velmi odvážný čin.
R. Wagner Der Ring des Nibelungen (Erda) Bayreuth |
Supraphon vydal profilové CD paní Věry Soukupové, na
kterém najdete:
G. F. Händel Rinaldo
„Lascia ch'io piango“
Ch. W. Gluck Orfeus
a Eurydika „Che faro senza Euridice“
C. Saint-Saëns Samson
a Dalila „Amour, viens, aider ma
faiblesse“
A. Ponchielli Gioconda
„Voce di donna o d'angelo“
Z. Fibich Nevěsta
messinská „S tichým vdovy útulkem"
P. I. Čajkovskij Panna
Orleánská „Da čas nastal“
P. I. Čajkovskij Piková
dáma „Je crains de lui parler“
G. Verdi Aida
„L'abborita
rivale e me sfuggia“
Dido a Aeneas |
V. Zítek a V. Soukupová Nevěsta messinská |
V. Soukupová a I. Mixová Pozdvižení v Efesu |
V. Soukupová a A. Švorc Čert a Káča |
Věra Soukupová |
Žádné komentáře:
Okomentovat