(12. září 1938 – 21. srpna 1993)
Nejvýznamnější americká
mezzosopranistka řecko-německého původu. Od roku 1976 přední sólistka
Metropolitní opery v New Yorku, kde za svoji kariéru odzpívala více než 270
představení zahrnujících 22 hlavních rolí. James Levine dlouholetý hudební
ředitel MET o ní řekl „Tatiana Troyanos byla mimořádně intenzivní, krásná a
elegantní a zvládla ztvárnit velmi rozdílné role jako třeba Eboli, Santuzzu,
Venuši, Kundri, Jocastu, Carmen a Giuliettu a zvláště půvabná byla
v kalhotkových rolích.“
Narodila se v New Yorku. Její otec byl Řek z ostrova Kefalonie a matka byla rodačka ze Stuttgartu. Oba rodiče byli operní zpěváci, otec tenorista a matka koloraturní soprán. Tatiana studovala soukromě sedm let hru na klavír, následně pokračovala na Brooklinské hudební škole, zpívala ve školeních sborech a v městském sboru, právě tam si ji všiml Hans Heinz, její pozdější pedagog, když zpívala sólo, oslovil ji a následně připravil ji na Juilliard. O profesoru Heinzovi Tatiana Troyanos říkala „Právě on nejvíce ovlivnil můj profesní život. Naše společná práce postavila základy mého pěveckého umění a to bylo to nejdůležitější pro moji kariéru.“
Pro mě osobně byla Tatiana Troyanos nejlepší Eboli, kterou jsem kdy slyšel (myslím, že by se jí vyrovnala jen Věra Soukupová).
Troyanos
se stala velmi rychle nejoblíbenější zpěvačkou MET, publikum ji zahrnovala
bouřlivými ovacemi, kritikové ji obdivovali a to až do roku 1993 kdy byla její
kariéra nečekaně ukončena.
Existuje 10 kompletních oper na DVD s Tatianou Troyanos:
Narodila se v New Yorku. Její otec byl Řek z ostrova Kefalonie a matka byla rodačka ze Stuttgartu. Oba rodiče byli operní zpěváci, otec tenorista a matka koloraturní soprán. Tatiana studovala soukromě sedm let hru na klavír, následně pokračovala na Brooklinské hudební škole, zpívala ve školeních sborech a v městském sboru, právě tam si ji všiml Hans Heinz, její pozdější pedagog, když zpívala sólo, oslovil ji a následně připravil ji na Juilliard. O profesoru Heinzovi Tatiana Troyanos říkala „Právě on nejvíce ovlivnil můj profesní život. Naše společná práce postavila základy mého pěveckého umění a to bylo to nejdůležitější pro moji kariéru.“
Kariéru nastartovala
Troyanos v New York City Opera, kde debutovala v dubnu 1963 rolí Hippolyty
v opeře B. Brittena Sen noci svatojánské (tak to už je ale podezřelé, o
padesát let později v Janáčkově opeře debutovala moje velmi oblíbená
dirigentka Zuzana Kadlčíková Pirnerová zrovinka s tou samou operou). Další
velkou rolí v New York City Opera byla Marina Mníška v opeře M. P.
Musorgského Boris Godunov. Do roku 1965, kdy ze zmíněné společnosti odešla do
Evropy, ztvárnila ještě dalších šest rolí.
R. Wagner, Tannhäuser, Venuše |
V Evropě se stala
členkou Státní opery Hamburg, kde ji Rolf Liebermann obsadil nejprve do malé
role Loly v Sedláku kavalírovi a následovala Preziosilla ve Verdiho Síle
osudu nebo Suzuki v Madama Butterfly. Zlomový je rok 1968 a její
vystoupení na festivalu v Aix-en Provence kde excelovala jako Komponista
v opeře R. Strausse Ariadne auf Naxos, o jejím výkonu tehdy napsali, že
„Stvořila srdcervoucího adolescenta se zlomeným srdcem a její hlas se vznesl do
teplé provensálské noci a zdálo se, že tam visí jako hvězdy.“ Další rolí byl
Octavian ve Straussově Růžovém kavalírovi, kterého zpívala v Londýnské
Covet Garden a říká se, že tímto debutem nastartovala definitivně svoji
hvězdnou kariéru.
Tatiana Troyanos zpívala po
celé Evropě, namátkou vybírám Amsterodam, Atény, Barcelona, Berlín, Edinburg,
Ženeva, Miláno, Montreal, Paříž, Řím, Salzburg, Stockholm, Benátky, Vídeň,
Curych, Mnichov, Palermo… a samozřejmě po celých Spojených státech.
V MET (již v nové
budově v Lincoln Center) zpívala Troyanos poprvé při hostování Státní opery
Hamburk v roce 1967 a to ve Stravinského opeře Život prostopášníka, kde si
obecenstvo podmanila svým bohatým hlasem v roli Baba Turk.
V roce 1971 debutovala
v Lyric Opera of Chicago (jako Charlotte v Massenetově opeře
Werther), 1972 Dallas Opera (Purcell, Dido a Aeneas, Dido), 1975 Opera Company
of Boston (Bellini, I Capuleti e i Montecchi, Romeo), 1975 San Francisco Opera
(Monteverdi, Korunovace Poppey, Poppea) o ztvárnění této role napsali
v novinách, že „…prostředky, kterými svádí Poppea Nera, by zkapalnily i
kámen jak nová mezzosopranistka Tatiana Troyanos zpívala.“
R. Strauss, Růžový kavalír, Octavián MET |
Jaro
1976, debutuje v Metropolitní opeře rolí Octaviána v Růžovém kavalírovi. (New
York Post napsal, že to byl nejvíce aristokratický Octavian, kterého kdy
v MET vůbec měli.) Hvězda MET může začít zářit. Tuto roli zpívala
v Metropolitní opeře 30x.
Gluck Orfeo ed Euridice
(Orfeo)
Mozart, Figarova svatba (Cherubín); Don Giovanni (Donna Elvira); Cosi fan tutte (Dorabella)
Donizetti, Lucrezia Borgia (Maffio Orsini); Anna Bolena (Giovanna Seymour)
Verdi, Aida (Amneris); Don Carlos (Eboli)
Mascagni, Sedlák kavalír (Santuzza)
Wagner, Tannhäuser (Venuše); Tristan a Isolda (Brangäne); Soumrak bohů (Waltraute)
Humperdinck Jeníček a Mařenka (Jeníček)
Bizet Carmen
Saint-Saëns Samson a Dalila (Dalila)
Strauss Capriccio (Clairon)
Mozart, Figarova svatba (Cherubín); Don Giovanni (Donna Elvira); Cosi fan tutte (Dorabella)
Donizetti, Lucrezia Borgia (Maffio Orsini); Anna Bolena (Giovanna Seymour)
Verdi, Aida (Amneris); Don Carlos (Eboli)
Mascagni, Sedlák kavalír (Santuzza)
Wagner, Tannhäuser (Venuše); Tristan a Isolda (Brangäne); Soumrak bohů (Waltraute)
Humperdinck Jeníček a Mařenka (Jeníček)
Bizet Carmen
Saint-Saëns Samson a Dalila (Dalila)
Strauss Capriccio (Clairon)
G. Verdi, Don Carlos, Eboli |
G. F. Handel, Giulio Cesare |
Bylo
známo, že trpí od roku 1980 častými chronickými onemocněními a velkou trémou
než kdy jindy, nikdo ale netušil jak závažné onemocnění Troyanos ukrývá nejen
před kolegy, ale před celým světem, proto byla zpráva o její smrti pro většinu
drtivým šokem. Její poslední představení v MET, bylo v opeře R.
Wagnera Soumrak bohů, kde zpívala Waltraut, dne 1. května 1993. V květnu
ještě zpívala v New Yorku a Bostonu s Boston Symphony Orchestra
Mahlerovy Symfonie (Boston Globe o ní napsal „Troyanos je stále hluboce
bezprostřední a výrazný umělec). 1. července zpívala v San Francisco Opera
Clarion v opeře R. Strausse Capriccio (Washington Post napsal „že se
jednalo o robusní výkon Tatiany Troyanos). Troyanos naposledy zpívala
v poslední den svého života v Lenox Hill Hospitale pro ostatní
pacienty a tehdy jim řekla „Toto bylo poprvé po třech letech, kdy jsem úplně
zapomněla na bolest.“
Největší
mezzosopranistka minulého století Tatiana Troyanos zemřela 21. srpna 1993 ve
věku 54 let v New Yorku, na rakovinu prsu (diagnostikována v polovině
roku1980), v červenci 1993 odhalili lékaři metastáze na játrech. Je pohřbená v
Pinelawn Memorial Park na Long Islandu a její fanouškové neustále nosí
k jejímu hrobu květiny. O rok později, v roce 1994 uspořádala MET
pamětní koncert na počest Tatiany Troyanos, v programu k tomuto koncertu
jsou otištěná slova hudebního ředitele MET J. Levina „ Metropolitní opera
ztratila nejdůležitější a nejmilejšího přítele a umělce v celé své
historii."
Troyanos, Bernstein, Te Kanawa, Carreras West Side Story |
Troyanos velmi často nahrávala, její hlas
máte možnost slyšet, mimo jiných i v roli Carmen s Georgem Soltim, Cherubín
s Karlem Böhmem a známá je také jako Anita v Bernsteinově nahrávce West Side
Story.
Tyto nahrávky byly vydány na LP nebo CD:
Bartók, Bluebeard's Castle –
Judith (Boulez, 1976, Columbia/Sony)
Beethoven, Symphony No. 9 (Böhm, 1970, DG)
Bellini, I Capuleti ei Montecchi – Romeo (Caldwell/Scott, live 1975, VAI)
Bellini, Norma – Adalgisa (Cillario, live 1975, Gala)
Bellini, Norma – Adalgisa (Levine, 1979, Columbia/Sony)
Bernstein, West Side Story – Anita (Bernstein, 1985, DG)
Bizet, Carmen (Solti, 1975, Decca/London)
Cavalieri, Rappresentatione di Anima, e di Corpo – Anima (Mackerras, 1970, DG Archiv)Donizetti, Lucrezia Borgia – Orsini (Rescigno, live 1973, Melodram)
Handel, Giulio Cesare in Egitto – Cleopatra (Richter, 1969, DG)
Mahler, Symphony No. 2, "Resurrection" (Boulez, live 1973, Documents)
Mascagni, Cavalleria Rusticana – Santuzza (Schermerhorn, live 1976, Gala)
Massenet, Werther – Charlotte (Plasson, 1979, EMI/Angel)
Mozart, Così fan tutte – Dorabella (Leinsdorf, 1967, RCA/BMG)
Mozart, Così fan tutte – Dorabella (Maag, live 1968, Mondo Musica)
Mozart, Die Gärtnerin aus Liebe (La Finta Giardiniera)
Ramiro (Schmidt-Isserstedt, 1972, Philips)
Beethoven, Symphony No. 9 (Böhm, 1970, DG)
Bellini, I Capuleti ei Montecchi – Romeo (Caldwell/Scott, live 1975, VAI)
Bellini, Norma – Adalgisa (Cillario, live 1975, Gala)
Bellini, Norma – Adalgisa (Levine, 1979, Columbia/Sony)
Bernstein, West Side Story – Anita (Bernstein, 1985, DG)
Bizet, Carmen (Solti, 1975, Decca/London)
Cavalieri, Rappresentatione di Anima, e di Corpo – Anima (Mackerras, 1970, DG Archiv)Donizetti, Lucrezia Borgia – Orsini (Rescigno, live 1973, Melodram)
Handel, Giulio Cesare in Egitto – Cleopatra (Richter, 1969, DG)
Mahler, Symphony No. 2, "Resurrection" (Boulez, live 1973, Documents)
Mascagni, Cavalleria Rusticana – Santuzza (Schermerhorn, live 1976, Gala)
Massenet, Werther – Charlotte (Plasson, 1979, EMI/Angel)
Mozart, Così fan tutte – Dorabella (Leinsdorf, 1967, RCA/BMG)
Mozart, Così fan tutte – Dorabella (Maag, live 1968, Mondo Musica)
Mozart, Die Gärtnerin aus Liebe (La Finta Giardiniera)
Ramiro (Schmidt-Isserstedt, 1972, Philips)
Mozart Figarova svatba -
Cherubín (Böhm, 1968, DG)
Mozart Figarova svatba - Marcellina (Levine, 1990, DG)
Mozart, Missa Brevis in C, "Sparrow Mass" (Kubelik, 1973, DG)
Penderecki, Die Teufel von Loudun – Jeanne (Janowski, 1969, DG)
Purcell, Dido and Aeneas – Dido (Mackerras, 1967, DG Archiv)
Purcell, Dido and Aeneas – Dido (Leppard, 1977, Erato/Apex)
Scarlatti, A., Endimione e Cintia – Cintia (Lange, 1969, DG Archiv)
Schoenberg, Gurrelieder – Wood Dove (Ozawa, 1979, Philips)
Strauss, Ariadne auf Naxos – Composer (Böhm, live 1967, Melodram)
Strauss, Ariadne auf Naxos – Composer (Böhm, 1969, DG)
Strauss, Ariadne auf Naxos – Composer (Solti, 1977, Decca/London)
Strauss, Capriccio – Clairon (Böhm, 1971, DG)
Strauss, Der Rosenkavalier – Octavian (Böhm, live 1969, DG)
Stravinsky, Oedipus Rex – Jocasta (Abbado, live 1969, Opera d'Oro/Memories)
Stravinsky, Oedipus Rex – Jocasta (Bernstein, 1972, Columbia/Sony)
Wagner, Götterdämmerung – Second Norn (Levine, 1989, DG)
Mozart Figarova svatba - Marcellina (Levine, 1990, DG)
Mozart, Missa Brevis in C, "Sparrow Mass" (Kubelik, 1973, DG)
Penderecki, Die Teufel von Loudun – Jeanne (Janowski, 1969, DG)
Purcell, Dido and Aeneas – Dido (Mackerras, 1967, DG Archiv)
Purcell, Dido and Aeneas – Dido (Leppard, 1977, Erato/Apex)
Scarlatti, A., Endimione e Cintia – Cintia (Lange, 1969, DG Archiv)
Schoenberg, Gurrelieder – Wood Dove (Ozawa, 1979, Philips)
Strauss, Ariadne auf Naxos – Composer (Böhm, live 1967, Melodram)
Strauss, Ariadne auf Naxos – Composer (Böhm, 1969, DG)
Strauss, Ariadne auf Naxos – Composer (Solti, 1977, Decca/London)
Strauss, Capriccio – Clairon (Böhm, 1971, DG)
Strauss, Der Rosenkavalier – Octavian (Böhm, live 1969, DG)
Stravinsky, Oedipus Rex – Jocasta (Abbado, live 1969, Opera d'Oro/Memories)
Stravinsky, Oedipus Rex – Jocasta (Bernstein, 1972, Columbia/Sony)
Wagner, Götterdämmerung – Second Norn (Levine, 1989, DG)
Auger,
Janowitz a Troyanos in Concert - Handel, Mozart, Strauss (Eichhorn, živě 1968
Originals / Bella Voce)
Troyanos and Valente –
Handel and Mozart, Arias & Duets (Rudel, 1991, MusicMasters/Musical
Heritage)
A Salute to American Music,
Richard Tucker Music Foundation Gala XVI – Copland, "At the River"
(Conlon, 1991, RCA/BMG) Tatiana Troyanos in Recital
– Schumann, "Frauenliebe und -leben"
Rachmaninoff, Ravel,
Rossini, Bizet, Mahler (Levine, piano, live 1985, VAI, released 1999)
Jeanne - Die Teufel von Loudun, Penderecki (Janowski,
1969)
Santuzza – Cavalleria Rusticana, Mascagni (Levine, 1978)
Eboli – Don Carlo, Verdi (Levine, 1980)
Sesto – La Clemenza di Tito, Mozart (Levine, 1980)
Adalgisa – Norma, Bellini (Bonynge, 1981)
Octavian – Der Rosenkavalier , R. Strauss (Levine, 1982)
Venus – Tannhäuser, Wagner (Levine, 1982)
Didon – Les Troyens, Berlioz (Levine, 1983)
Composer – Ariadne auf Naxos, R. Strauss (Levine, 1988)
Clairon – Capriccio, R. Strauss (Runnicles, 1993)
Santuzza – Cavalleria Rusticana, Mascagni (Levine, 1978)
Eboli – Don Carlo, Verdi (Levine, 1980)
Sesto – La Clemenza di Tito, Mozart (Levine, 1980)
Adalgisa – Norma, Bellini (Bonynge, 1981)
Octavian – Der Rosenkavalier , R. Strauss (Levine, 1982)
Venus – Tannhäuser, Wagner (Levine, 1982)
Didon – Les Troyens, Berlioz (Levine, 1983)
Composer – Ariadne auf Naxos, R. Strauss (Levine, 1988)
Clairon – Capriccio, R. Strauss (Runnicles, 1993)
K
dispozici jsou také DVD:
In
Concert At The Met s Plácida Dominga (Levine, 1982)
The Making Of West Side
Story (Bernstein, 1985)
George London: A Tribute:
Mozart, "Deh, per questo istante" (Hollreiser, 1984)
The Unanswered Question:
Poetry of Earth (6) : Stravinsky, Oedipus Rex – Jocasta (Bernstein, 1972)
Žádné komentáře:
Okomentovat