Gaetano Donizetti
Lucia di Lammermoor
Moravské divadlo Olomouc |
(Moravské divadlo Olomouc)
Představení opery Lucia di
Lammermoor bylo moje první setkání se souborem opery Moravského divadla
v Olomouci. To jsem jako zanícený operní fanda začátečník, bydlící ve
zcela neoperním městě, zajel do Hradce Králové, kam v rámci „Mezinárodního
hudebního festivalu Hradec Králové“ zajelo hostovat výše zmíněné divadlo. Našel
jsem schovanou vstupenku, přátelé, tehdy jsem zaplatil 50 Kč, to byla cena což?
Maria Kobielska |
Tak ale hele to bylo moje osudové
představení!
Já jsem se platonicky zamiloval do hlavní představitelky. Tehdy se
psalo, že v Čechách je role Lucie neobsaditelná, že je po dobré koloratuře
velká sháňka a ejhle, Olomouc si klidně nasadí Lammermoorku. Mohli si to
dovolit, měli totiž Marii Tkadlčíkovou, v té době velikánský objev. Krásná, mladá, talentovaná pěvkyně si okamžitě
podmanila hradecké publikum, její první výstup, recitativ a kavatina
z prvního jednání „Ancor non giunse! Regnava in silenzio.“ bylo excelentní
a diváci nedýchali, to bylo něco neuvěřitelného, lehký, ohebný, třpytivý,
zvonivý, nosný… hlas, já nedýchal spolu s ostatními. A když přišla scéna
šílenství a Luciina smrt „Il dolce suono.“ tak nezůstalo jediné oko suché. Já
už jsem znal tuto scénu z CD s Lubou Orgonášovou, ale slyšet to
naživo a ještě v tak excelentním podání, to bylo něco neuvěřitelného. Jak
jsem psal, byl jsem mladý, zapálený operní fanoušek a tak jsem se odhodlal za
každou cenu získat autogram Márie Tkadlčíkové a proto jsem se vydal do zákulisí
(to jsem byl ale odvážný). Získal jsem ho! Umělkyně byla navíc milá a příjemná
a krásná…
Doteď mám program s podpisem, dnes už hvězdy Národního divadla v Praze,
schovaný a střežím ho jako oko v hlavě.
B. Smetana, Dvě vdovy (ND Praha) M. Kobielska |
Od té doby jsem mapoval kariéru
této mimořádné pěvkyně a vlastně mapuji stále, protože to je moje velmi
oblíbená sopranistka, sice už nezpívá koloratury, zato je z ní nádherná
Rusalka a Amelia a Mimi… A ještě prozradím, že díky Jarmile Cáskové-Malendové,
jsem se s Marií setkal později vícekrát, poprvé to bylo v Olomouci u
Jarmilky doma a vím i kdy to bylo přesně, 7. června 2002 v poledne, večer jsem
šel na premiéru Verdiho Macbetha (o tom budu psát jindy). Do Olomouce jsem
dorazil nějak k obědu, hned jak jsem dorazil do bytu, už mě paní Malendová
čekala s kedlubnovým zelím a masem (fakt byla výborná kuchařka, stejně
jako moje oblíbená dirigentka ZKP), tak jsem si sedl do kuchyně a cpal se
dobrotou a moje hostitelka si odběhla do galerie (pro neznalé do obýváku), že
tam jen něco dokončí a hned je zpět. Já si pochutnával na dobrém jídle a jen
jsem zaslechl z vedlejší místnosti tlumené hlasy, pak hru na klavír a
nějaký zpěv (paní Malendová často doma korepetovala se zpěváky, tak jsem si
říkal, že asi ještě něco zkouší). Ani ne za deset minut ustala zpěv i hra na
klavír a otevřely se dveře a do kuchyně vstoupila paní Malendová a s
ní Maria Tkadlčíková. Přátelé, myslím, že kdyby mě někdo v ten moment
natáčel na video, tak by vyhrál mezinárodní soutěž v humorném videošotu na
téma záchvat překvapení s následky velkotrapasu. Já se totiž v ten moment
překvapením zakuckal a rozkašlal, a to tak, že bylo zelí úplně
všude.
Paní Malendová díky…
A. Dvořák, Rusalka (ND Praha) M. Kobielska |
Paní Malendová díky…
Jo kdybyste náhodou hledali a
pátrali na netu nebo jinde, tak jméno Maria Tkadlčíková už nehledejte, je
zapotřebí zadat Maria Kobielska.
L. Janáček, Liška Bystrouška (ND Praha) J. Fogašová, M. Kobielska |
Žádné komentáře:
Okomentovat