pondělí 16. června 2014

Edita Gruberová „Královna koloratury“

Moje setkání s uměním Edity Gruberové se odehrálo někdy v polovině devadesátých let, takhle v neděli odpoledne. V televizi dávali záznam představení Verdiho opery La Traviata z Teatro La Fenice v Benátkách. Alibaba si uvařil kávu a usedl před obrazovku v očekávání velkého umění. Verdiho nejhranější operu jsem už znal z CD, znal jsem divadelní předlohu Alexandra Dumase ml., četl jsem román i Annu Hostomskou, tudíž jsem přípravu nepodcenil a mohl jsem se naplno oddat nádherné hudbě a zpěvu.

Představení bylo krásné (záznam vlastním na DVD a minimálně jednou za měsíc si ho pouštím) ohromující pro mě byl zpěv představitelky Violetty, hlavně ve třetím jednání… Edita Gruberová, koloraturní láska na celý život. Samozřejmě, že jsem už před Traviatou jméno Edity Gruberové znal, slyšel jsem v rádiu pár árií, ale to bylo všechno. Její hlas mně učaroval natolik, že jsem hned v pondělí doslova a do písmene vtrhnul do prodejny s CD a dožadoval jsem se jejího profilového alba (mám ho do dneška, Edita Gruberová, Operatic Recital, Supraphon). A tam byly takové skvosty, Lucia di Lammermoor, Maria Stuarda, I Puritani… samé nádherné věci. A co ona dokáže s hlasem. Po poslechu CD jsem jejímu hlasu propadl úplně naplno.

Edita Gruberová se narodila 23. prosince 1946 v Bratislavě. Otec je původem Němec a matka Maďarka. Aby se otec zachránil před odsunem, přijal slovenské občanství, ale později byl stejně z politických důvodů vězněn. Edita Gruberová studovala nejprve na bratislavské konzervatoři, kde byla její pedagožkou Mária Medvecká a následně studovala na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. Jejím debutem se stala role Rosiny v opeře Lazebník sevillský ve Slovenském národním divadle, ale stálé angažmá tam nezískala a tak přijala nabídku Státní opery v Banské Bystrici.

V roce 1970 poprvé pohostinsky vystupuje ve Vídeňské státní opeře v roli Královny noci, bylo to 7. února 1970. Její výkon byl natolik ohromující, že ji okamžitě zajistil angažmá ve Vídni. Protože jí ale komunistický režim stěžoval možnost dojíždět do Vídně, rozhodla se k emigraci a 23. března 1971 definitivně opustila vlast.


Olympia 1969 Banská Bystrica
Královnu noci s úspěchem zpívala v roce 1973 i na festivalu v anglickém Glyndebourne a rok později také v Salzburgu pod taktovkou Herberta von Karajana, ve Vídni, ale dostávala spíš menší role. Průlomem pro její mezinárodní kariéru tak byla nová vídeňská inscenace opery Richarda Strausse Ariadna na Naxu v roce 1976, v níž pod vedením dirigenta Karla Böhma zazářila v roli Zerbinetty (již před tím roli nastudovala pro starší vídeňskou inscenaci). Následovala vystoupení v newyorské Metropolitní opeře, milánské La Scale, v Královské opeře v Londýně, v Pařížské opeře, Bavorské státní opeře a v řadě dalších. Její první vystoupení v Praze se uskutečnilo již v roce 1979 na festivalu Pražské jaro. K příjezdu původně nedostala vstupní vízum, ale vídeňský soubor pohrozil zrušením celého vystoupení, a tak mohla Zerbinettu předvést i před českým publikem.

Královna noci 1970 debut ve Vídni
V dalších letech doplňovala svůj repertoár, nastudovala na 60 velkých rolí, převážně koloraturních, nejvíce italského repertoáru verdiovského, ale i starších autorů (Donizetti, Bellini aj.), a také mozartovské role. Sama si stanovila hranice svého hlasového oboru hlavní rolí ve Verdiho Traviatě nebo Massenetově Manon, které nepřekročila.

Ke svému původu se hlásila i v době, kdy o ni československý stát zájem nejevil. Při jednom silvestrovském uvedení operety Netopýr Johanna Strausse mladšího, vysílaném v 70. letech televizí, přednášela ona i další pěvkyně slovenského původu (Lucia Poppová) dialogy nikoli německy, ale v „bratislavském dialektu“. Po pádu komunistického režimu opakovaně koncertovala v Československu a po jeho rozpadu i v obou nově vzniklých státech.

Gilda E. Gruberova, L. Pavaroti
Ve Vídni, kde ztvárnila více na 45 rolí a vystoupila ve více než 600 představeních, je čestnou členkou operního souboru. V současnosti tam i ve světě s největší oblibou zpívá v koncertních provedeních oper, kde může publiku „lépe zprostředkovat soustředění na hudbu“, od kterého při jevištních uvedeních často odvádí pozornost scéna či režie.

Manon
V současnosti žije v Curychu, odkud se ale nezřídka vrací na návštěvy do Bratislavy. Má dvě dcery, jejím prvním manželem byl hudební vědec Štefan Klimo. Dcera Barbara Klimo se věnuje operní režii a v Brně v lednu 2014 premiérovali její inscenaci opery G. Donizettiho Maria di Rohan. Nyní je jejím životním partnerem rakouský dirigent Friedrich Haider, se kterým mj. často spolupracuje na písňových recitálech.
 
 
 
Edita Gruberová se pro mě stala nejlepší světovou koloraturní sopranistkou a jen tak nějaká ji nepřekoná. Já osobně ji mám nejraději jako královnu Alžbětu v Donizettiho opeře Roberto d´Evereux. Vlastním záznam této opery na DVD (Bavorská státní opera Mnichov) a kromě nádherného zpěvu je Edita Gruberová mimořádně dobrá i herecky. Nebudu zde psát výčet rolí, které jsem viděl, ve všech je excelentní, ale tři postavy jsou pro mě zásadní: Violetta (La Traviata), Lucia (Lucia di Lammermoor) a zmíněná Alžběta, to jsou její the best role (pro mě).
 
Roberto d´Evereux
 
Roberto d´Evereux
 
 
 
 




Žádné komentáře:

Okomentovat