neděle 25. května 2014

Tatiana Troyanos "O don fatale"

Tatiana Troyanos


(12. září 1938 – 21. srpna 1993)

Nejvýznamnější americká mezzosopranistka řecko-německého původu. Od roku 1976 přední sólistka Metropolitní opery v New Yorku, kde za svoji kariéru odzpívala více než 270 představení zahrnujících 22 hlavních rolí. James Levine dlouholetý hudební ředitel MET o ní řekl „Tatiana Troyanos byla mimořádně intenzivní, krásná a elegantní a zvládla ztvárnit velmi rozdílné role jako třeba Eboli, Santuzzu, Venuši, Kundri, Jocastu, Carmen a Giuliettu a zvláště půvabná byla v kalhotkových rolích.“




Narodila se v New Yorku. Její otec byl Řek z ostrova Kefalonie a matka byla rodačka ze Stuttgartu. Oba rodiče byli operní zpěváci, otec tenorista a matka koloraturní soprán. Tatiana studovala soukromě sedm let hru na klavír, následně pokračovala na Brooklinské hudební škole, zpívala ve školeních sborech a v městském sboru, právě tam si ji všiml Hans Heinz, její pozdější pedagog, když zpívala sólo, oslovil ji a následně připravil ji na Juilliard. O profesoru Heinzovi Tatiana Troyanos říkala „Právě on nejvíce ovlivnil můj profesní život. Naše společná práce postavila základy mého pěveckého umění a to bylo to nejdůležitější pro moji kariéru.“ 



Kariéru nastartovala Troyanos v New York City Opera, kde debutovala v dubnu 1963 rolí Hippolyty v opeře B. Brittena Sen noci svatojánské (tak to už je ale podezřelé, o padesát let později v Janáčkově opeře debutovala moje velmi oblíbená dirigentka Zuzana Kadlčíková Pirnerová zrovinka s tou samou operou). Další velkou rolí v New York City Opera byla Marina Mníška v opeře M. P. Musorgského Boris Godunov. Do roku 1965, kdy ze zmíněné společnosti odešla do Evropy, ztvárnila ještě dalších šest rolí.

 

R. Wagner, Tannhäuser, Venuše 
V Evropě se stala členkou Státní opery Hamburg, kde ji Rolf Liebermann obsadil nejprve do malé role Loly v Sedláku kavalírovi a následovala Preziosilla ve Verdiho Síle osudu nebo Suzuki v Madama Butterfly. Zlomový je rok 1968 a její vystoupení na festivalu v Aix-en Provence kde excelovala jako Komponista v opeře R. Strausse Ariadne auf Naxos, o jejím výkonu tehdy napsali, že „Stvořila srdcervoucího adolescenta se zlomeným srdcem a její hlas se vznesl do teplé provensálské noci a zdálo se, že tam visí jako hvězdy.“ Další rolí byl Octavian ve Straussově Růžovém kavalírovi, kterého zpívala v Londýnské Covet Garden a říká se, že tímto debutem nastartovala definitivně svoji hvězdnou kariéru.

 

Tatiana Troyanos zpívala po celé Evropě, namátkou vybírám Amsterodam, Atény, Barcelona, Berlín, Edinburg, Ženeva, Miláno, Montreal, Paříž, Řím, Salzburg, Stockholm, Benátky, Vídeň, Curych, Mnichov, Palermo… a samozřejmě po celých Spojených státech.



V MET (již v nové budově v Lincoln Center) zpívala Troyanos poprvé při hostování Státní opery Hamburk v roce 1967 a to ve Stravinského opeře Život prostopášníka, kde si obecenstvo podmanila svým bohatým hlasem v roli Baba Turk.

 

V roce 1971 debutovala v Lyric Opera of Chicago (jako Charlotte v Massenetově opeře Werther), 1972 Dallas Opera (Purcell, Dido a Aeneas, Dido), 1975 Opera Company of Boston (Bellini, I Capuleti e i Montecchi, Romeo), 1975 San Francisco Opera (Monteverdi, Korunovace Poppey, Poppea) o ztvárnění této role napsali v novinách, že „…prostředky, kterými svádí Poppea Nera, by zkapalnily i kámen jak nová mezzosopranistka Tatiana Troyanos zpívala.“

 
R. Strauss, Růžový kavalír, Octavián MET
 
 
Jaro 1976, debutuje v Metropolitní opeře rolí Octaviána v Růžovém kavalírovi. (New York Post napsal, že to byl nejvíce aristokratický Octavian, kterého kdy v MET vůbec měli.) Hvězda MET může začít zářit. Tuto roli zpívala v Metropolitní opeře 30x.

 
 
 
 
G. Verdi, Don Carlos, Eboli
K nejvýznamnějším rolím patří:

Gluck Orfeo ed Euridice (Orfeo)
Mozart, Figarova svatba (Cherubín); Don Giovanni (Donna Elvira); Cosi fan tutte (Dorabella)
Donizetti, Lucrezia Borgia (Maffio Orsini); Anna Bolena (Giovanna Seymour)
Verdi, Aida (Amneris); Don Carlos (Eboli)
Mascagni, Sedlák kavalír (Santuzza)
Wagner, Tannhäuser (Venuše); Tristan a Isolda (Brangäne); Soumrak bohů (Waltraute)
Humperdinck Jeníček a Mařenka (Jeníček)
Bizet Carmen
Saint-Saëns Samson a Dalila (Dalila)
S
trauss Capriccio (Clairon)

G. Verdi, Don Carlos, Eboli






Pro mě osobně byla Tatiana Troyanos nejlepší Eboli, kterou jsem kdy slyšel (myslím, že by se jí vyrovnala jen Věra Soukupová).
 
Troyanos se stala velmi rychle nejoblíbenější zpěvačkou MET, publikum ji zahrnovala bouřlivými ovacemi, kritikové ji obdivovali a to až do roku 1993 kdy byla její kariéra nečekaně ukončena.

G. F. Handel, Giulio Cesare
Bylo známo, že trpí od roku 1980 častými chronickými onemocněními a velkou trémou než kdy jindy, nikdo ale netušil jak závažné onemocnění Troyanos ukrývá nejen před kolegy, ale před celým světem, proto byla zpráva o její smrti pro většinu drtivým šokem. Její poslední představení v MET, bylo v opeře R. Wagnera Soumrak bohů, kde zpívala Waltraut, dne 1. května 1993. V květnu ještě zpívala v New Yorku a Bostonu s Boston Symphony Orchestra Mahlerovy Symfonie (Boston Globe o ní napsal „Troyanos je stále hluboce bezprostřední a výrazný umělec). 1. července zpívala v San Francisco Opera Clarion v opeře R. Strausse Capriccio (Washington Post napsal „že se jednalo o robusní výkon Tatiany Troyanos). Troyanos naposledy zpívala v poslední den svého života v Lenox Hill Hospitale pro ostatní pacienty a tehdy jim řekla „Toto bylo poprvé po třech letech, kdy jsem úplně zapomněla na bolest.“

Největší mezzosopranistka minulého století Tatiana Troyanos zemřela 21. srpna 1993 ve věku 54 let v New Yorku, na rakovinu prsu (diagnostikována v polovině roku1980), v červenci 1993 odhalili lékaři metastáze na játrech. Je pohřbená v Pinelawn Memorial Park na Long Islandu a její fanouškové neustále nosí k jejímu hrobu květiny. O rok později, v roce 1994 uspořádala MET pamětní koncert na počest Tatiany Troyanos, v programu k tomuto koncertu jsou otištěná slova hudebního ředitele MET J. Levina „ Metropolitní opera ztratila nejdůležitější a nejmilejšího přítele a umělce v celé své historii."

 
 

Troyanos, Bernstein, Te Kanawa, Carreras West Side Story
 
Troyanos velmi často nahrávala, její hlas máte možnost slyšet, mimo jiných i v roli Carmen s Georgem Soltim, Cherubín s Karlem Böhmem a známá je také jako Anita v Bernsteinově nahrávce West Side Story.

These recordings were released on LP and/or CD:
 
 
 
Tyto nahrávky byly vydány na LP nebo CD:

Bartók, Bluebeard's Castle – Judith (Boulez, 1976, Columbia/Sony)
Beethoven, Symphony No. 9 (Böhm, 1970, DG)
Bellini, I Capuleti ei Montecchi – Romeo (Caldwell/Scott, live 1975, VAI)
Bellini, Norma – Adalgisa (Cillario, live 1975, Gala)
Bellini, Norma – Adalgisa (Levine, 1979, Columbia/Sony)
B
ernstein, West Side Story – Anita (Bernstein, 1985, DG)
Bizet, Carmen (Solti, 1975, Decca/London)
Cavalieri, Rappresentatione di Anima, e di Corpo – Anima (Mackerras, 1970, DG Archiv)Donizetti, Lucrezia Borgia – Orsini (Rescigno, live 1973, Melodram)
Handel, Giulio Cesare in Egitto – Cleopatra (Richter, 1969, DG)
Mahler, Symphony No. 2, "Resurrection" (Boulez, live 1973, Documents)
Mascagni, Cavalleria Rusticana – Santuzza (Schermerhorn, live 1976, Gala)
Massenet, Werther – Charlotte (Plasson, 1979, EMI/Angel)
Mozart, Così fan tutte – Dorabella (Leinsdorf, 1967, RCA/BMG)
Mozart, Così fan tutte – Dorabella (Maag, live 1968, Mondo Musica)
Mozart, Die Gärtnerin aus Liebe (La Finta Giardiniera)
Ramiro (Schmidt-Isserstedt, 1972, Philips)zart, Le Nozze di Figaro – Cherubino (Böhm, 1968, DG)
Mozart Figarova svatba - Cherubín (Böhm, 1968, DG)
Mozart, Le Nozze di Figaro – Marcellina (LevineMozart Figarova svatba - Marcellina (Levine, 1990, DG)
Mozart, Missa Brevis in C, "Sparrow Mass" (Kubelik, 1973, DG)
Penderecki, Die Teufel von Loudun – Jeanne (Janowski, 1969, DG)
Purcell, Dido and Aeneas – Dido (Mackerras, 1967, DG Archiv)
Purcell, Dido and Aeneas – Dido (Leppard, 1977, Erato/Apex)
Scarlatti, A., Endimione e Cintia – Cintia (Lange, 1969, DG Archiv)
Schoenberg, Gurrelieder – Wood Dove (Ozawa, 1979, Philips)
Strauss, Ariadne auf Naxos – Composer (Böhm, live 1967, Melodram)
Strauss, Ariadne auf Naxos – Composer (Böhm, 1969, DG)
Strauss, Ariadne auf Naxos – Composer (Solti, 1977, Decca/London)
Strauss, Capriccio – Clairon (Böhm, 1971, DG)
Strauss, Der Rosenkavalier – Octavian (Böhm, live 1969, DG)
Stravinsky, Oedipus Rex – Jocasta (Abbado, live 1969, Opera d'Oro/Memories)
Stravinsky, Oedipus Rex – Jocasta (Bernstein, 1972, Columbia/Sony)
Wagner, Götterdämmerung – Second Norn (Levine, 1989, DG)
Auger, Janowitz and Troyanos in Concert – Handel, Mozart, Strauss (Eichhorn, live 1968, OriginalsAuger, Janowitz a Troyanos in Concert - Handel, Mozart, Strauss (Eichhorn, živě 1968 Originals / Bella Voce)
Troyanos and Valente – Handel and Mozart, Arias & Duets (Rudel, 1991, MusicMasters/Musical Heritage)

A Salute to American Music, Richard Tucker Music Foundation Gala XVI – Copland, "At the River" (Conlon, 1991, RCA/BMG) Tatiana Troyanos in Recital – Schumann, "Frauenliebe und -leben"
Rachmaninoff, Ravel, Rossini, Bizet, Mahler (Levine, piano, live 1985, VAI, released 1999)

There are DVDs of 10 complete operas featuring Troyanos:

 Existuje 10 kompletních oper na DVD s Tatianou Troyanos:

Jeanne – Die Teufel von Loudun , Penderecki (Janowski, 1969) Jeanne - Die Teufel von Loudun, Penderecki (Janowski, 1969)
Santuzza – Cavalleria Rusticana, Mascagni (Levine, 1978)
Eboli – Don Carlo, Verdi (Levine, 1980)
Sesto – La Clemenza di Tito, Mozart (Levine, 1980)
Adalgisa – Norma, Bellini (Bonynge, 1981)
Octavian – Der Rosenkavalier , R. Strauss (Levine, 1982)
Venus – Tannhäuser, Wagner (Levine, 1982)
Didon – Les Troyens, Berlioz (Levine, 1983)
Composer – Ariadne auf Naxos, R. Strauss (Levine, 1988)
Clairon – Capriccio, R. Strauss (Runnicles, 1993)

K dispozici jsou také DVD:

In Concert At The Met with Plácido Domingo (Levine, 1982)In Concert At The Met s Plácida Dominga (Levine, 1982)
The Making Of West Side Story (Bernstein, 1985)

George London: A Tribute: Mozart, "Deh, per questo istante" (Hollreiser, 1984)
The Unanswered Question: Poetry of Earth (6) : Stravinsky, Oedipus Rex – Jocasta (Bernstein, 1972)
 

 


 
 
 

Žádné komentáře:

Okomentovat