Když jsem poprvé slyšel Jessye Norman zpívat
(byla to opravdu shodou okolností Věc Makropulos z MET), byl jsem ohromen
velikostí a sílou jejího hlasu a to jsem netušil, co všechno tento hlas zvládá.
Říkám o ní, že je to pěvkyně, která má hlas na zbrojní pas. Okamžitě jsem se do
ní zamiloval.
Řadí se mezi velmi významné dramatické soprány dvacátého a jednadvacátého stolení, je pěvkyní nejen operní, ale i recitálovou a za své umění byla mnohokrát oceněna mimo jiné i americkou cenou Grammy. Její jméno je spojováno především s wagnerovským repertoárem.
Řadí se mezi velmi významné dramatické soprány dvacátého a jednadvacátého stolení, je pěvkyní nejen operní, ale i recitálovou a za své umění byla mnohokrát oceněna mimo jiné i americkou cenou Grammy. Její jméno je spojováno především s wagnerovským repertoárem.
Norman se
narodila 15. září 1945 v americké Georgii,
její otec byl pojišťovací agent Silas Norman a matka byla učitelka na základní
škole Janie Norman. Byla jednou z pěti dětí v rodině amatérských
hudebníků, matka a babička hráli velmi dobře na klavír a její otec byl zpěvákem
v místním sboru. Matka trvala na tom, aby Jessye chodila už v raném
věku na klavír. Střední školu absolvovala ve svém rodném městě Augusta.
Pěvecký
talent Jessye Norman se projevil už ve čtyřech letech, kdy zpívala v kostelech
gospely. V devíti letech poprvé uslyšela operu a okamžitě se stala operním
fanouškem. Nejraději poslouchala nahrávky Marian Anderson a Leontyne Price,
které Norman označuje za své vzory. V 16 letech se Norman zúčastnila
pěvecké soutěže ve Philadelphii, a i když nevyhrála, měla tato soutěž velký
význam, díky ní totiž Jessye získala stipendium na Howard University ve
Washingtonu. V průběhu studií zpívala v univerzitním sboru a jako
sólistka v chrámu Sjednocené církve Krista. Zpěv studovala u Carolyn
Grant. V roce 1966 vyhrála pěveckou soutěž, kterou pořádala Národní
společnost pro umění a literaturu. Po absolutoriu v roce 1967 začala
studovat postgraduálně na Peabody Conservatory v Baltimoru a poté na
Michiganské univerzitě, kde získala v roce 1968 magisterský titul a jejími
pedagogy zpěvu byli Elizabeth Mannion a Pierre Bernac.
Po promoci
se Jessye Norman rozhodla (jako v té době mnoho mladých amerických
hudebníků) odjet do Evropy a již v roce 1969 díky vítězství v pěvecké
soutěži ARD v Mnichově získala tříleté angažmá v Deutsche Oper
v Berlíně a debutovala rolí skutečně velkou, představila se berlínskému
publiku jako Alžběta v opeře Richarda Wagnera Tannhäuser. Kritici
v té době napsali o Norman že „je to největší hlas od doby kdy zpívala
německá sopranistka Lotte Lehmann“.
Jessye
Norman měla velké hlasové rozpětí, které zahrnovalo všechny ženské hlasové
registry od hlubokého altu až po vysoký dramatický soprán a navíc byla jevištně
mimořádně zajímavá, možná i pro svoji výšku a elegantní zjev. V Evropě
zpívala v italských a německých operních produkcích. V roce 1970
debutovala ve Florencii v opeře G. F. Händela, Deborah. A o rok později, v roce
1971, také ve Florencii na Maggio Musicale, zpívala v opeře G. Meyerbeera Afričanka,
roli otrokyně Seliky. V témže roce nazpívala hraběnku v opeře W. A.
Mozarta Figarova svatba s BBC Orchestra pod vedením Colina Davise a tato
nahrávka získala ocenění na Montreux International Record Award
a Jessye Norman tak získala velké množství fanoušků po celém světě.
V roce
1972 zpívá Norman poprvé v milánské La Scale titulní roli ve Verdiho opeře
Aida a v Královské opeře Covent Garden v Londýně roli Cassandry
v opeře H. Berlioze Trójané. Londýn se stal pro Jessye domovem
v letech 1975 až 1980, zpívala zde mnoho rolí a i nadále cestovala po
Evropě s koncertními vystoupeními. Do Ameriky zavítala jen v roce
1976 a 1977 se svým recitálem a jinak nadále působila v Evropě a
etablovala se v předních evropských operních domech a festivalech (Edinburghu, Salzburg, Aix-en-Provence). V rámci svých recitálu zpívala díla
Mahlera, Wagnera, Schuberta a mnohých současných skladatelů, za což ji měli
v oblibě kritikové. Nejvíce ceněná byla v sólovém partu oratoria F.
Mendelssohna Elijah a C. Francka Les Béatitudes.
V říjnu 1980 zpívá ve Státní
opeře v Hamburku titulní roli v opeře Richarda Strausse Ariadna na
Naxu a v roce 1982 debutuje ve Spojených státech rolí Jocasty ve
Stravinského opeře Oedipus Rex v Opera Company ve Filadelfii a tamtéž se představila
také jako Dido v opeře H. Purcella Dido a Aeneas.
V roce 1983 debutuje Jessye Norman
v Metropolitní opeře v New Yorku rolí Cassandry v opeře H. Berlioze Trójané.
V osmdesátých letech byla nejvýše ceněnou dramatickou sopranistkou na
světě. 21. ledna 1985 byla pozvaná, aby zpívala na druhé inauguraci amerického
prezidenta Ronalda Regana, po velkých diskuzích tento úkol přijala a zpívala
lidovou píseň „Simple Giffs“. V roce 1986 zpívala také na oslavě narozenin
královny Alžběty II. a v roce 1989 byla pozvaná zazpívat francouzskou
hymnu „Marseillaisu“ při příležitosti 200. výročí francouzské revoluce. V roce
1994, Norman zpívala na pohřbu bývalé první dámy Jacqueline Kennedy Onassis.
F. Poulenc, Lidský hlas, (Paříž 2002) |
V průběhu své kariéry se Jessye
nebála vystupovat i současných operách a tak v roce 1988 zpopularizovala operu
o jednom jednání F. Poulenca, Lidský hlas, která vznikla na základě
stejnojmenné divadelní hry Jeana Cocteaua. Další operou, které se stala
propagátorkou a kterou proslavila, byla Schoenbergova opera Očekávání, která je
také určená jen pro jeden ženský hlas. V roce 1989 tuto operu uvedla
Metropolitní opera v dvojprogramu s Bartókovým Modrovousem, kde
Norman zpívala náročnou roli Judith. Obě opery byly vysílány v přímém
přenosu po celých Spojených státech.
L. Janáček, Věc Makropulos (MET 1996) |
V roce 1996 zaznamenala
Jessye Norman mimořádný úspěch ztvárněním hlavní role v opeře Leoše
Janáčka Věc Makropulos, jednalo se o první uvedení této opery na scéně MET a
diváci zahrnuli hlavní představitelku bouřlivými ovacemi. (V pozdějších
obnovených premiérách se představily v roli Emilie Marty Catherine
Malfitano a Karita Mattila.) Na konci devadesátých let začíná Norman koketovat
s jazzovým zpěvem a v roce 2000 vydává CD s písněmi Michele
Legranda. V posledních letech se často věnuje charitativním akcím.
Stěžejní role repertoáru Jessye Norman:
Aida, Aida (Verdi)
Ariadne, Ariadne auf Naxos (Richard Strauss)
Armida, Armida (Haydn)
Carmen, Carmen (Bizet)
Cassandra, Les Troyens (Berlioz)
Hraběnka, Fifarova svatba (Mozart)
Dido, Dido and Aeneas (Purcell)
Donna Elvira, Don Giovanni (Mozart)
Alžběta, Tannhäuser (Wagner)
Elle, La voix humaine (Poulenc)
Elsa, Lohengrin (Wagner)
Emilia Marty, The Makropulos case (Janáček)
Giulietta, The Tales of Hoffmann (Offenbach)
Jocasta, Oedipus rex (Stravinsky)
Judith, Modrovousův hrad (Bartók)
Kundry, Parsifal (Wagner)
Leonore, Fidelio (Beethoven)
Madame Lidoine, Dialogues of the Carmelites (Poulenc)
Salome, Salome (Richard Strauss)
Salome, Hérodiade (Massenet)
Santuzza, Cavalleria rusticana (Mascagni)
Selika, Afričanka (Meyerbeer)
Sieglinde, Die Walküre (Wagner)
Žena, Očekávání (Schoenberg)
Ariadne, Ariadne auf Naxos (Richard Strauss)
Armida, Armida (Haydn)
Carmen, Carmen (Bizet)
Cassandra, Les Troyens (Berlioz)
Hraběnka, Fifarova svatba (Mozart)
Dido, Dido and Aeneas (Purcell)
Donna Elvira, Don Giovanni (Mozart)
Alžběta, Tannhäuser (Wagner)
Elle, La voix humaine (Poulenc)
Elsa, Lohengrin (Wagner)
Emilia Marty, The Makropulos case (Janáček)
Giulietta, The Tales of Hoffmann (Offenbach)
Jocasta, Oedipus rex (Stravinsky)
Judith, Modrovousův hrad (Bartók)
Kundry, Parsifal (Wagner)
Leonore, Fidelio (Beethoven)
Madame Lidoine, Dialogues of the Carmelites (Poulenc)
Salome, Salome (Richard Strauss)
Salome, Hérodiade (Massenet)
Santuzza, Cavalleria rusticana (Mascagni)
Selika, Afričanka (Meyerbeer)
Sieglinde, Die Walküre (Wagner)
Žena, Očekávání (Schoenberg)
H. Berlioz, Trójané (MET 1983) |
J. Norman a B. Obama, National Medal of Arts 2010 |
Žádné komentáře:
Okomentovat