Myslím,
že první příspěvek by měl být o tom, které opery mám rád. Bude to těžké, já
snad nemám neoblíbenou operu. Moje úplně ze všech nejvíc oblíbená a podle mě opera
oper je dílo Leoše Janáčka Věc Makropulos (při psaní ji mám zrovna puštěnou). A
proč jsem zvolil zrovna u nás málo hranou operu? Je to jednoduché, máme stejný
den narození 18. prosince a hlavně mě před dvaceti léty velmi zasáhla a
pomohla. Nebudu to popisovat dopodrobna, ale v minulosti jsem k Janáčkovi
a jeho operám měl velmi negativní vztah, dokonce jsem tvrdil, že ta hrůza se
nedá vůbec poslouchat a kdo na to jde do divadla, je blázen.
Jednoho sobotního večera jsem doma ležel s velmi mizernou
náladou, pustil jsem si Český rozhlas, stanici Vltavu, každou sobotu dávají
operu a tak to byla jasná volba. Jenže opera už běžela a tak jsem poslouchal,
nejdříve mě zaujalo, že slyším češtinu, ale ta hudba byla taková jiná, divná,
zvláštní a co najednou neslyším, nějaká zpěvačka zpívá: „Doktor Kolenatý? To
děvče jsem někde viděla. Jsem Marty. Jdu k vám ve věci – jdu k vám ve
věci procesu Gregora.““ to jsem zpozorněl, jsem velký milovník Čapka, to je Věc
Makropulos! A našpicloval jsem uši na maximální pozornost. V průběhu včera
jsem úplně propadl hudbě i pěveckým výkonům a úplně jsem zapomněl na všechny
moje problémy. Říkal jsem si celou dobu, kdo to napsal. Moderátor nám to zřejmě
řekl na začátku, ale to já neslyšel a mezi jednotlivými akty nám připomněl
obsah opery a část obsazení, ale kdo je autor neřekl! Přátelé v tu dobu
ještě nebyl internet a průvodce operní tvorbou od úžasné Anny Hostomské jsem
ještě nevlastnil. Když opera skončila, tak to přišlo, moderátor nám řekl „Vážení
posluchači, to byla opera Věc Makropulos Leoše Janáčka, kterou jste slyšeli v
podání…“ Janáček! Cože? Tak krásnou operu napsal Janáček? Ano, byl jsem v šoku
a tehdy jsem se rozhodl, že si poslechnu všechny opery Leoše Janáčka a půjdu na
ně do divadla a úplně jsem mu propadl.
Libuše Prylová Emilia Marty
Opera
o nesmrtelné Marty je spojená i s mojí první oblíbenou zpěvačkou. V onen
sobotní večer nám rozhlas pustil nahrávku s orchestrem Národního divadla v Praze,
kterou dirigoval Bohumil Gregor a hlavní roli zpívala Libuše Prylová a byla naprosto fenomenální. Paní Prylová je
nejlepší Emilia Marty, kterou jsem kdy slyšel a že jsem jich už slyšel hodně
(G. Beňačková, J. Norman, A. Silja, A. Denoke a mnoho dalších), ale jednoznačně
Libuše Prylová byla nejlepší a pro mě zatím nepřekonaná Emilia Marty. Moc
nahrávek paní Prylové neexistuje (já jsem našel jen Věc Makropulos), ale ve své
době zpívala veliké role, mimo jiných to byla Libuše, Milada, Tosca, Carmen,
Salome…
Libuše Prylová Carmen
Narodila
se v Praze 12. 02. 1924, zemřela v roce 1993 také v Praze. Vlastním jménem
Prüllová. V roce 1948 absolvovala Státní grafickou školu a začala studovat na
Vysoké škole uměleckoprůmyslové (1948-1950). Působení ve Vysokoškolském
uměleckém souboru Univerzity Karlovy ji přivedlo ke studiu zpěvu u R. Rosnera,
nejprve soukromému, později s využitím státního stipendia (1949-1953); v letech
1960-1972 se ještě zdokonalovala u M. Mustanové-Linkové. 1953-1955 byla
sólistkou Armádní opery, 1955-1960 působila v Komické opeře D 34, 1960-1964 v
opeře v Ústí nad Labem. Od 25. 7. 1964 do roku 1977, kdy odešla do invalidního
důchodu, působila jako sólistka ND. Se souborem ND se v roce 1964 zúčastnila
zájezdu do Edinburghu, kde vystoupila v roli Milady ze Smetanova Dalibora a
Cizí kněžny z Dvořákovy Rusalky. V roce 1972 vytvořila v Poznani titulní úlohu
Pucciniho Toscy.
Jindřiška Rainerová
Další
mojí velmi oblíbenou operou je Její pastorkyňa také od Leoše Janáčka. V této
opeře vždy netrpělivě čekám na druhé jednání a scénu Kostelničky „Co chvíla…“.
S touto operou a rolí Kostelničky mám spjatou vynikající českou
mezzosopranistku Jindřišku Rainerovou.
Ani paní Rainerovou v této roli zatím nikdo nepřekonal, a že už jsem jich
taky slyšel hodně (E. Urbanová, M. Beňačková, A. Silja, G. Schnaut…). Pravdou
je, že by tu mohla být jedna výborná Kostelnička, že Hani?
Tak asi budu pokračovat na území Čech. Další oblíbená opera
patří do stáje Antonína Dvořáka a není to kupodivu Rusalka (také ji mám moc
rád, to zase jo), je to Armida. Byla to první opera od Antonína Dvořáka, kterou
jsem slyšel. Armidu tehdy ztvárnila Milada
Šubrtová, a když zpívala árii „Za štíhlou gazelou“ tak jsem ani nedýchal,
jaká to byla krása (mimo jiných byla i nejlepší Rusalkou, kterou jsem kdy
slyšel).
Milada Šubrtová
Bedřich Smetana, tak ten je u mě trochu sporný. Dalibor je
můj favorit číslo jedna a vždy když jdu na tuto operu je pro mě nejdůležitější
obsazení Milady. Taky už jsem jich slyšel hodně a mám zde celkem tři představitelky
této role, které ji zpívaly excelentně Eva Urbanová, Jindřiška Rainerová, Hana
Kostelecká.
Mezi moje další oblíbené české opery patří především
následující díla: Bohuslav Martinů a jeho Julietta, Janáčkův Osud (úžasná byla
v roli Míly Živné Natalie Romanová),
Fibichova Nevěsta messinská (kde excelovala naše nejlepší altistka Věra Soukupová jako Isabella Messinská).
Příště se podíváme do světa a na nějaké ty tenoristy,
barytonisty a basisty.
Žádné komentáře:
Okomentovat