Leoš Janáček
Její pastorkyňa
(ND Praha)
L. Janáček, Její pastorkyňa (Helena Kaupová, Jan Vacík) |
A víte co, Janáček je nejlepší
skladatel všech dob a klidně si říkejte, co chcete a klidně si můžete napsat
pod článkem dole nějaký komentář, ale stejně neodvolám, Janáček je nejlepší! A
zrovna Její pastorkyňa je jeho druhou nejlepší operou v pořadí. Která je
první už jistě víte. A protože jsem se rozhodl, že uvidím všechny opery mistra
Janáčka na jevišti, tak jsem neváhal zajet do Prahy, do Zlaté kapličky, na toto
sociální drama dle hry Gabriely Preissové. V době kdy jsem jel na Její
pastorkyňu jsem byl skoro hodně zkušený operní nadšenec, a ač jsem neviděl ani
neslyšel celou operu před mojí návštěvou divadla, znal jsem alespoň některé
části („To je maminčina jizba.“ modlitba Jenůfy z druhého jednání a především
árii Kostelničky „Co chvíla“ a tato árie je moje hodně moc oblíbená).
Představení, o kterém píšu,
režíroval Josef Průdek a kostýmy vytvořil Jan Skalický a vše
uzavřela funkční a
jednoduchá scéna Petra Peřiny. Tato inscenace pro mě byla zatím nejlepší a
nejsrozumitelnější Její pastorkyňa. Důležité byly hlavně výkony pěvců a bez
diskuze to byla produkce, kterou jen tak nějaká jiná nepřekoná, protože
obsazení, které jsem měl, bylo naprosto hvězdné, že by i MET bledla. A já až s
odstupem zjišťuji, jaké hvězdy se to v záři reflektorů potily. Největší
aplaus sklidila představitelka Kostelničky a nejenom na závěrečné děkovačce,
ale tehdy jsem poprvé a zatím naposledy zažil frenetický potlesk a výkřiky „brava“
na otevřené scéně po árii „Co chvíla“. A že jsem slyšel a viděl v této
roli později i Evu Urbanovou, Anju Silju.
Fotografie jsou z archivu Národního divadla v Praze z představení 13. 4. 1997.
"Co chvíla" Naděžda Kniplová, nahrávka z roku 1964, Národní divadlo Praha.
L. Janáček, Její pastorkyňa (Jan Vacík, Helena Kaupová) |
Jindřiška Rainerová |
Do divadla jsem nesl obří kytici,
která byla fakt objemná a byla určená naší (dle mého soudu) nejlepší tetce
Kostelničce té doby a mojí nejoblíbenější mezzosopranistce Jindřišce Rainerové
(taky o ní budu psát samostatně), která nepřekonatelně zpívala nejen árii „Co
chvíla“, celé druhé jednání bylo ohromné a když na závěr Kostelnička/Rainerová
vykřikla „Jako by sem smrt načuhovala.“ tak mně přeběhl mráz po zádech, wau. Jo
jinak s tou kytkou byl velký problém, protože byla opravdu veliká a paní,
která má v divadle flóru pro umělce na starosti, neměla tak velkou vázu a musela
použít kbelík, který přinesl požárník a ten se zase divil, že někdo nosí tak
objemné roští a že kvůli tomu taky může vyhořet dovadlo, protože mu bude
v případě potřeby chybět kbelík, ve kterém je kytka a čím jako bude hasit.
Uf, divadlo stojí dál.
Představení se konalo 24. dubna
2004 a obsazení bylo následující:
Stařenka Buryjovka .......Libuše Márová
(to byla kdysi velká hvězda, zpívala i v zahraničí)
Laca Klemeň .................Štefan Margita (tak
co napsat, že)
Števa Buryja ..................Aleš Briscein (debut
v této roli)
Jenůfa ...........................Helena Kaupová
(proč musejí skvělé zpěvačky zpívat v zahraničí a tady je nikdo nechce?)
(proč musejí skvělé zpěvačky zpívat v zahraničí a tady je nikdo nechce?)
Kostelnička ....................Jindřiška Rainerová
(jo a byla naprosto skvělá i jako Milada)
Rychtář ...........................Antonín Švorc
Rychtářka .......................Daniela
Šounová-Brouková
Karolka ...........................Pavla Vykopalová
(poprvé zpívala tuto roli v ND a dnes je skvělá třeba jako Rusalka)
(poprvé zpívala tuto roli v ND a dnes je skvělá třeba jako Rusalka)
Představení řídil ..............Jan Chalupecký
Leoš Janáček, Její pastorkyňa (ND Praha) |
"Co chvíla" Naděžda Kniplová, nahrávka z roku 1964, Národní divadlo Praha.
Žádné komentáře:
Okomentovat