Za pár dnů bude slavit krásné devadesáté narozeniny přední
česká sopranistka, Libuše Domanínská. Moje setkání s touto pěvkyní se
odehrálo, když jsem byl malý chlapec. Moje maminka má moc ráda operu a doma
měla gramofonovou desku právě paní Domanínské, kterou si pouštěla hodně často a
tak místo hitů let osmdesátých a tehdejších popových hvězd jsem doma poslouchal
„Bídný ten poklad“ což je árie Abigail z druhého jednání Verdiho opery
Nabucco nebo árii Butterfly „Jednoho dne zříme“ z druhého jednání opery G.
Pucciniho Madame Butterfly. Onu gramofonovou desku, mám nyní ve sbírce já a tak
si stále mohu připomínat nejen ty dvě krásné árie, které jsem zmiňoval, ale
také Mařenku, Rusalku, Krasavu, Jenůfu, Katušku a Aidu, ve skvělé interpretaci
Libuše Domanínské. Já se domnívám, že asi právě tato deska a konkrétně árie Abigail
a tudíž i Libuše Domanínská mohou za to, že mám tak kladný vztah k opeře a
to je důvod proč řadím paní Domanínskou mezi mé „operní divy“.
Libuše Domanínská se narodila 4. července 1924 (Brno-Královo
Pole), vlastním jménem Libuše Klobásková, provdaná Vyčichlová, je operní pěvkyně,
sopranistka lyrického a mladodramatického oboru s tvořivým, kultivovaným
hlasem. Je známá ze svých četných koncertních vystoupení v Brně, Vídni, Praze a
mnoha dalších měst i států. Ve Státním divadle v Brně hrála a zpívala 10 let, v
opeře Národního divadla 35 roků. Nahrávky jejích písní jsou zachyceny na
gramofonových deskách Supraphonu, v archivech Československého rozhlasu i
televize. Umělecké jméno si zvolila podle Domanína na Moravě, rodiště svých
rodičů a místa, kde se vdala.
Její pastorkyňa (Jenůfa) 1955 |
Oba rodiče pocházeli z Jižní Moravy, z Domanína. Svatbu měli
v bzenecké sokolovně 16. července 1922. Otec František měl za sebou mnohaleté
zajetí během 1. světové války, pracoval jako inspektor vinné kontroly. Maminka
se jmenovala Marie, rozená Kolmašová. Měli spolu tři děti, Drahomíru (* 25.
dubna 1923), o rok později Libuši a za dalších deset let i syna Zdeňka.
Jako dítě chodila do baletu, ráda recitovala a brzy měla
možnost zpívat v rozhlase nebo v Lánech prezidentu Masarykovi. Naučila se hře
na klavír. Na gymnasiu začala studovat v Košicích, kam se jejich rodina kvůli
změně otcova zaměstnání na několik let přestěhovala. V Košicích získala první uznání
a titul Košického skřivánka. Pak se rodina vrátila na Moravu a pokračovala ve
studiu na gymnasiu v Brně. V tomto období ji základům zpěvu učila sopranistka
Anna Hnátková, manželka vyučujícího profesora Hnátka. Gymnázium kvůli prospěchu
v kvintě opustila.
V roce 1939 se pokusila dostat poprvé na brněnskou
konzervatoř, kvůli věku přijata nebyla. Rok se učila základům zpěvu u paní
Škárové a přihlásila se znovu. To jí bylo 16 let. Zde se jí v prvním ročníku ujala
profesorka Hana Pírková (sopranistka z opery Státního divadla v Brně, zemřela
roku 1944) a později profesor Bohumil Soběský. U něj studium v roce 1946
úspěšně zakončila. Později vzpomínala, že hodiny klavíru během studií na
konzervatoři mívala v Janáčkově zahradním domku, ostatní předměty se přednášely
v Orlí ulici, v budově bývalého kláštera.
Rusalka 1955 |
Během války, dne 15. března 1943 byla totálně nasazená v
továrně v rakouském Neunkirchenu a ráda i zde zpívala tamním zajatcům a
spolupracovnicím z celé Evropy. Směla odtud jezdit občas domů, do Domanína na dovolenou,
za svým snoubencem, později manželem Jaroslavem Vyčichlem. Profesorka Pírková
jí upravila učební program, aby nemusela studium na konzervatoři nastavovat. V
roce 1944, v době kdy byla posluchačkou čtvrtého ročníku konzervatoře, jela se
svým snoubencem do Prahy, kde měl maminku. Tehdy mu vyslovila svou touhu,
dostat se do Národního divadla. Aby se dostala z nasazení v továrně, nabídl ji
angažmá v divadle dirigent Jaroslav Vogel, jenže divadla nacisté uzavřeli a tak
se raději vdala. Ráda na svatební obřad v Bzenci - (Husův sbor) vzpomínala,
měla jej v uherskohradišťském černožlutém kroji.
Svatbou získala tak příjmení Vyčichlová. Když později při
jednom z vystoupení, kde zpívala pod jménem Klobásková – Vyčichová zaslechla
vůči jménu posměšky, rozhodla se vystupovat pod pseudonymem Domanínská. Pro něj
se rozhodla proto, že se zde vdala a odtud pocházeli její rodiče.
Brno
Krátce po osvobození naší vlasti - 1. srpna 1945 podepsala
smlouvu s brněnskou operou, kde působila v letech 1945 až 1954 a kde nastudovala
a zpívala 40 různých rolí v 800 představeních. Ještě jako posluchačka
konzervatoře měla na tamním jevišti 11. října 1945 své první pěvecké vystoupení
v roli Blaženky ve Smetanově Tajemství. V té době soubor vedl Antonín Balatka a
ředitelem divadla byl E. F. Burian. Tehdy se jmenovalo Státní divadlo, nyní
Národní divadlo v Brně. Vystoupení nové zpěvačky kritika přijala velice
příznivě ať již pro pěvecké kvality, tak její mladistvý vzhled. V té době
již vystupovala jako Libuše Domanínská. Dne 7. června 1946 končila úspěšně
studium na konzervatoři a zároveň měla absolventské vystoupení v roli Vendulky
v Hubičce od Bedřicha Smetany. V závěru svých studií se jí věnovala profesorka,
Marie Řezníčková, s níž často po dlouhé roky zpívala na pódiích. V roce 1945
Libuše absolvovala v brněnské opeře 21 vystoupení, mimo zmiňované Blaženky
zpívala roli Terinky. Poslední "rozlučkovou" rolí v zaplněném
brněnském divadle byla 16. dubna 1955 Rusalka od Antonína Dvořáka.
Věc Makropulos (Kristina) 1956 V. Kočí (Janek) |
Národní divadlo v Praze
V roce 1955 byla v Brně operní hvězdou, později, v letech
1955 až 1990 hrála a zpívala v Praze, Národním divadle. Roku 1955 chystala
opera Národního divadla zájezd vlakem do Moskvy a vedení souboru chtělo
vycestovat a vystupovat v reprezentativním složení, proto se obrátili na Libuši
Domanínskou s nabídkou jet s nimi. Bylo jí nabídnuto i stálé angažmá a i když
se s Brnem loučila nerada, a mnozí přátelé jí odchod zazlívali, přijala jej. Na
zájezdu v Moskvě zpívala v Její pastorkyni postavu Jenůfy v tamním divadle
Stanislavského a Němiroviče-Dančenka. Tuto roli hrála také poprvé v lednu 1955
v samotném pražském divadle po návratu do Prahy. Přišla sem jako vyzrálá
umělkyně a proto také zpívala hlavní role. Kritiky v tehdejším tisku byly
vesměs velice příznivé.
Zahraničí
Se souborem opery Národního divadla začala jezdit po celém
světě. Roku 1958 byla na Světové výstavě v Bruselu, také zpívala svou Jenůfu v
Její pastorkyni. O rok později spolu s řadou sólistů absolvovala umělecký
zájezd na Holandský festival. Zpívali v Amsterodamu, Rotterdamu a Haagu, ona
sama svou roli v Kátě Kabanové. V roce 1960 vystoupila na Festivalu Jeana
Sibelia ve finských Helsinkách a roku 1964 v Edinburghu. Byla hostem brněnského
Státního divadla na jeho zájezdu v roce 1965 do Barcelony, a zpívala i v Lipsku
(tehdy NDR). Účinkovala v roce 1968 na scénách v italských městech Reggio
Emilia, Bologna a Brescia. Ještě téhož roku pak zpívala Káťu Kabanovou se
souborem ND v Teatro Colón v Buenos Aires, v roce 1969 byla hostem v Gentu a
Bruselu. Zahraničních vystoupení absolvovala velice mnoho.
Acis a Galatea (Galatea) 1959 |
Zvláštní epizodou její života bylo časté hostování ve Vídni.
Poprvé na scéně Volksoper zpívala v němčině roku 1959 roli Abigail v opeře
Nabucco od G. Verdiho, kterou jí nabídl (ač ji neznal) italský dirigent Arteo
Quardi. Po úspěšném vystoupení a příznivých kritikách v rakouském tisku sem
jezdila zpívat tuto roli až do roku 1964, měla zde téměř stovku repríz.
V letech 1974 až 1978 učila mladé zpěvačky na pražské
konzervatoři.
V archivech Československého rozhlasu je uschováno přes 80
nahrávek pořízených v letech 1948 až 1979. Jsou mezi nimi záznamy z vystoupení
Státního divadla v Brně či Národního z Prahy, během nichž měla svůj výstup,
jiné nazpívala sólově pouze pro rozhlas. Káťu Kabanovou pro brněnský rozhlas
nazpívala rok před prvním vystoupením v divadle. Vystoupení byla zpočátku pouze
"živá", až později ze záznamů. Uschované archivní snímky jsou skladby
od 44 autorů z celého světa a jsou mezi nimi tytéž písně nazpívané v různém
období její kariéry.
Don Carlos (Alžběta z Valois) 1960 |
Libuše Domanínská nazpívala za českou herečku Janu Rybářovou roli
Jitky ve filmovém zpracování opery Dalibor z roku 1956. Byla historicky první
operní pěvkyní (25. února 1955) na obrazovce Československé televize, v přímém
přenosu z Rudolfina v Praze. O rok později v živém vysílání ČT zpívala roli
Giulietty od J. Offenbacha.
Vystoupení Libuše Domanínské jsou zachycena na 28
gramofonových deskách vydaných Supraphonem. Jsou na nich zaznamenány písně v
doprovodu různých orchestrů (např. Studiový orchestr Československého rozhlasu,
Orchestr Národního divadla, Orchestr Smetanova divadla, FOK, Státní filharmonie
Brno), některé jsou studiové nahrávky, jiné záznamy divadelních vystoupení, či
pořízené bez přítomnosti posluchačů.
V prosinci 1956 obdržela vyznamenání Za vynikající práci, roku 1966 získala titul zasloužilá umělkyně a nejvyšší vyznamenání – titul národní umělkyně převzala 30. dubna 1974.
V prosinci 1956 obdržela vyznamenání Za vynikající práci, roku 1966 získala titul zasloužilá umělkyně a nejvyšší vyznamenání – titul národní umělkyně převzala 30. dubna 1974.
Při udělování Cen Thálie od Herecké asociace v roce 1997 za
předcházející rok získala toto ocenění v oboru Opera v kategorii Za celoživotní
mistrovství.
Piková dáma (Elisa) 1963 |
Repertoár
Při volbě svého repertoáru upřednostňovala skladby od
Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka a Leoše Janáčka, zpívala své role i v
operách jiných autorů, v různém nastudování, na scénách mnoha divadel.
Stěžejní role Libuše Domanínské:
B. Smetana,
Tajemství (Blaženka) zpívala poprvé v Brně v roce 1945.
A. Dvořák,
Jakobín (Terinka) zpívala poprvé v Brně v roce 1945.
B. Smetana, Hubička (Vendulka) poprvé v Brně roku 1946.
B. Smetana,
Prodaná nevěsta (Mařenka) poprvé v Brně roku 1946.
Giacomo
Puccini Gianni Schicchi (Lauretta)
Georges
Bizet Carmen (Micaela)
Giacomo
Puccini Madama Butterfly (Čo-Čo-San)
Bedřich
Smetana Libuše (Krasava)
Bedřich
Smetana Dvě vdovy (Anežka)
Antonín
Dvořák Rusalka (Rusalka) poprvé v Brně roku 1947.
Káťa Kabanová 1964 |
Giacomo
Puccini Bohéma (Mimi)
Charles
Gounod Faust a Markéta (Markéta)
Wolfgang
Amadeus Mozart Figarova svatba (Hraběnka)
Bedřich
Smetana Braniboři v Čechách (Ludiše)
Antonín
Dvořák Dimitrij (Xénie)
Michail
Glinka Ruslan a Ludmila (Gorislava)
Modest
Musorgskij Boris Godunov (Xénie)
Její pastorkyňa (Jenůfa), I. Žídek (Laca Klemeň) 1969 |
Leoš Janáček
Její pastorkyňa (Jenůfa)
Leoš Janáček
Káťa Kabanová (Káťa)
Leoš Janáček
Výlety pana Broučka (Málinka/Etherea/Kunka)
Bedřich
Smetana Čertova stěna (Katuška)
Antonín
Dvořák Čert a Káča (Káča)
Josef
Bohuslav Foerster Eva (Eva)
Bohuslav
Martinů Hry o Marii (Mariken z Niměgue)
Giuseppe
Verdi Othello (Desdemona)
Giuseppe
Verdi Nabucco (Abigail)
Wolfgang
Amadeus Mozart Così fan tutte (Fiordiligi)
Richard
Strauss Elektra (Chrisosthemis)
Carl Maria
von Weber Čarostřelec (Agáta)
Richard
Wagner Valkýra (Waltraute)
Petr Iljič
Čajkovskij Piková dáma (Eliza)
Čert a Káča (Káča) 1966 |
Libuše Domanínská |
Profilové CD, které vydal Radioservis |
Žádné komentáře:
Okomentovat