Petr Iljič Čajkovskij
Piková dáma
(ND Praha)
Olexander Beň, Lenka Šmídová |
Moje první seznámení s ruskou
klasikou na poli operním. Znal jsem do té doby jen Puškinovu povídku, od
Čajkovského jsem slyšel jen pár drobných skladeb a sem tam jsem zaslechl
nějakou árii, ale celou operu jsem neviděl, neslyšel. Usedl jsem do první řady
Národního divadla (tuto hloupost jsem udělal jen jedinkrát) a očekával hluboký
operní zážitek. První zážitek byl příchod dirigenta, já jsem seděl za ním a
přes jeho skoro afro účes jsem neviděl (B. Kulínský, ano právě ten), tak jsem byl
celou dobu mírně vychýlený vpravo a čekal jsem, až se otevře opona.
Roman Janál, Jiřina Marková-Krystlíková |
Supercalifragilisticexpialidocious
zážitek to byl, jak by řekla Marry Poppins, kdyby tam tehdy seděla se mnou. Tak
ona ta paní, ke které jsem se celou dobu tak nakláněl, a která si myslela, že k ní
cítím nějakou náklonnost, vypadala tak trochu jako Marry Poppins, ale už v důchodovém
věku. To chodí na operu jen důchodci a já? Naprosto dokonalá jednoduchá scéna
Stanislava Morozova, prvotřídní kostýmy Marija Danilova a dokonalá režie Venjamina
Smechova, od té doby jsem lepší Pikovou dámu neviděl. O poslouchání mluvit
nebudu, protože na poslech jsem zažil mnohem lepší Pikové dámy, ale nechci být
kritický, v Praze hostoval vynikající Heřman, sólista Mariinského divadla
v Petrohradu, Sergej Ljadov a ten tedy hrdinně hrál a zpíval a byl slyšet
i v momentech, kdy orchestr burácel fakt na plno. Jinak kostýmy, ty byly
opravdu moc pěkné.
Sergej Ljadov |
A taky jsem se poprvé v opeře
lekl (kdyby měla Marry Poppins, co seděla vedle mě, v rukou popcorn, tak
by nakrmila celý orchestr, jak jsem sebou cuknul), bylo to ve třetím jednání,
když se Heřmanovi objeví mrtvá Hraběnka (Marta Beňačková), to bylo tak efektní
a tak strašidelné, wau.
Od té doby jsem viděl na DVD a
slyšel na CD mnoho Pikových dam, zatím nejlepší je pro mě nahrávka z Mariinského
divadla v Petrohradu s Grigorianem, Guleginou, Leiferkusem,
Gersalovem, Borodinou a Filatovou, které řídí Gergiev (orchestr Mariinského
divadla hraje tak báječně, to je zvuk, jenom ta předehra je úplně na počůrání a
to ostatní, lahoda.)
Těším se, jak bude jednou tuto
nádhernou operu dirigovat moje ze všech nejoblíbenější dirigentka Zuzana Kadlčíková-Pirnerová,
která rozhodně nemá na hlavě afro.
Obsazení, které jsem viděl v Národním divadle 25. března 1999:
Heřman ................Sergej Ljadov
Olexander Beň, Anda-Louise Bogza |
Hrabě Tomskij .....Jurij Gorbunov
Kníže Jeleckij .......Olexander Beň
Čekalinskij ............Vladimír Okénko
Surin .....................Zdeněk Harvánek
Hraběnka ..............Marta Beňačková
Líza .......................Jiřina Marková-Krystlíková (a tak jsem
si přál slyšet Andu-Louisu Bogzu)
Pavlína ..................Jana Tetourová
a další…Fotografie jsou z archivu Národního divadla Praha.
Žádné komentáře:
Okomentovat