Nedávno se mě na sociální síti dotazovala moje kamarádka
Irena Tobolková (ahoj Irčo) jakého skladatele mám nejraději. Neváhal jsem ani
vteřinu, napsal jsem jen jedno jediné jméno.
Nebylo tomu tak vždy, ještě před dvaceti léty bych zde psal něco
v tom smyslu, že ten kdo poslouchá Janáčka, je prostě "divnej", jak může
někdo "nezhulenej" poslouchat ten hudební "maglajs" (hluboce se za to omlouvám,
ale byl jsem mladý a nezkušený) a jen opravdový "tydýt" může jít do divadla na
takovou "úchylárnu" jakou je Liška Bystrouška, no uznejte, není normální aby
zvířata mluvila a tady ještě ke všemu zpívají, takže po jevišti pak poskakuje velmi
plnoštíhlá postarší pěvkyně v přiléhavém úboru lišky Bystroušky, zpívá a
poskakuje po jevišti s ostatními zvířátky, to bych nezvládl ani s pořádným
jointem.
Tento příspěvek píšu po dvaceti letech a koukám, že patřím do
následující skupiny (úchylák, zhulenej a divnej tydýt, poslouchající maglajs). Ne,
tam opravdu nepatřím. Omlouvám se zpětně všem milovníkům Leoše Janáčka a skladateli, tam nahoru, vlastně
také. Stačilo jedno nechtěné zaposlouchání se do neznámé opery a byla tu nečekaná láska. Tehdy mě při poslechu zasáhla zvláštní melodika a na některých místech až skoro temná magie hudby, která vystihovala příběh třísetleté ženy. Skladatel (v ten okamžik jsem nevěděl koho poslouchám) hudbou fantasticky vystihoval nálady (horečné vysvětlování, odevzdání se osudu, lhostejnost, vášeň, smutek, erotické napětí...) a hlavně tam byla na některých místech tak zvláštní, až nadpozemsky krásná melodie, kterou jsem slyšel v uších ještě dlouho po skončení rozhlasového přenosu (byl to motiv záhadné Emilie Marty, který hraje viola d´amour). Janáčka poslouchám intenzivně devatenáct let
a propadám se do jeho fantastického hudebního světa čím dál tím víc a neustále
objevuji v jeho operách něco nového, vzrušujícího, intenzivního… Na druhou
stranu chápu jedince, kteří si myslí to co já před dvaceti léty,
k Janáčkovi je cesta složitá a ne všichni ji najdou, kdo jako já cestu najde,
propadne hudbě moravského mága na doživotí.
Leoš Janáček
160 let od jeho narození
(3. července 1854 Hukvaldy – 12.
srpna 1928 Ostrava)
Leoš Janáček byl
světově uznávaný český hudební skladatel klasické hudby. Přestože patří do
generace české hudební moderny, je jeho styl velmi osobitý a originální. Je
ceněn především pro nezvyklou melodiku, vycházející z lidové hudby
moravských regionů, zejména Slovácka a Lašska. Ve světě je znám hlavně díky
svým operám, orchestrálně-vokálnímu dílu Glagolská mše, Sinfoniettě, symfonické
básni Taras Bulba a komorním skladbám, především smyčcovým kvartetům.
Narodil
se v obci Hukvaldy na severovýchodní Moravě 3. července 1854. Studoval nejprve klášterní
školu v Brně, kde se mu dostalo základního hudebního vzdělání. Tamtéž posléze
absolvoval gymnázium. Poté odešel do Prahy, kde studoval na varhanické škole a
dalšího hudebního vzdělání se mu dostalo v Lipsku a Vídni.
Posléze
se vrátil zpět do Brna, kde se zúčastnil národně-osvobozeneckých aktivit. V
roce 1881 založil varhanickou školu (dnešní Konzervatoř Brno) a stal se jejím
prvním ředitelem. Působil jako dirigent a velmi brzy zahájil též svoji kariéru
skladatele. Po vzniku Československa působil spolu s Vilémem Kurzem jako
profesor brněnské pobočky mistrovské školy Pražské konzervatoře a v roce 1919
založil Konzervatoř Brno.
Velice
brzy se oženil se svojí šestnáctiletou žákyní Zdeňkou Schulzovou. Za rok se jim
narodila dcera Olga a později syn Vladimír, oba však zemřeli; syn už ve dvou a
půl letech, dcera, když jí bylo 21 let.
Na
počátku své skladatelské dráhy byl inspirován moravskou lidovou písní, užíval jejích
nápěvů a studoval rytmiku a intonaci řeči, což posléze originálně převáděl do
své hudby. Studoval též ruskou lidovou hudbu. Lidové písni jeho rodné lašské
lidové kultury se věnoval též jako sběratel a folklorista. Podle vzoru Dvořákových
„Slovanských tanců“ složil podobný komplet, inspirovaný lidovou hudbou rodného
kraje, s názvem „Lašské tance“.
Po
složení nepříliš úspěšných oper Šárka a Počátek románu se mu dostalo prvního
ocenění – opera Její pastorkyňa byla v roce 1904 nadšeně přijata brněnským publikem.
K pražské premiéře opery došlo sice až v roce 1916, otevřela mu však dveře do
celého světa: pod názvem Jenůfa zaznamenala ještě téhož roku významný úspěch ve
Vídni, posléze v Německu a v roce 1924 v New Yorku. Od roku 1916 složil dalších
pět významných operních děl, dva smyčcové kvartety, několik suit a písňové
cykly (nejznámější je Zápisník zmizelého).
Toto
poslední období skladatelova života přineslo nejoriginálnější, nejvyzrálejší a
světově proslulá díla orchestrální, především Sinfoniettu, symfonickou báseň
Taras Bulba a slavnou Glagolskou mši, jednu z nejsvébytnějších skladeb světové
hudby vůbec, mši napsanou ve staroslověnštině. Metoda Janáčkovy tvorby, která
vykrystalizovala v Její pastorkyni, spočívající ve specifickém opakování
motivů, úryvkovitosti a dramatické zkratce, stejně jako v originalitě práce s
vývojem jednotlivých sekvencí, dostoupila v tomto díle vrcholu. Glagolská mše
je současně ve vokálním projevu výsledkem dlouhodobého studia lidové hudby z
hlediska sémantického. Skladatel zde s obdivuhodně jasnou vizí dospívá k
pradávným kořenům slovanské hudební kultury a to nejen po stránce ryze hudební,
ale též jazykové. Čerpá z cyrilometodějského odkazu, předkládá nám však
atmosféru, která dýchá syrovou zemitostí člověka, který je spojen s přírodou ve
smyslu pohanství. Jeho víra jakoby byla kombinací obou těchto výbav. Jedná se o
naprosto nevšední dílo v celosvětovém měřítku nejen co do svébytnosti, ale též
dokonalosti zpracování.
I v tomto
vrcholném období jeho tvorby zůstala její významnou složkou tvorba operní.
Opery Výlety pana Broučka, Věc Makropulos, ale především Káťa Kabanová a
Příhody lišky Bystroušky dodnes dobývají s velkým úspěchem světové hudební
scény. Poslední Janáčkovou opera Z mrtvého domu na motivy Dostojevského románu
je velmi důstojným završením skladatelovy tvorby, zdůrazňujíc humanismus a
vyjadřujíc jak soucit s trpícím člověkem, tak víru v možnost duchovní očisty i
člověka společností zavrženého.
V Berlíně
byla 8. prosince 1926 nadšeně přijata světová premiéra Concertina se sólistkou Ilonou
Štěpánovou-Kurzovou (česká premiéra proběhla v Brně 16. února 1926).
Leoš
Janáček byl členem České akademie věd a umění, Pruské akademie umění,
dopisujícím členem The School of Slavonic Studies v Londýně a předsedou Klubu
moravských skladatelů. Jeho stěžejní díla byla poctěna mnoha cenami. Byl
sbormistrem Brněnského a Pražského spolku Svatopluk. Masarykova univerzita mu v
Brně udělila čestný doktorát filosofie za jeho celoživotní tvůrčí odkaz.
Dle Maxe Broda se o to, že se Janáček u nás nemohl
dlouho prosadit, postaral muzikolog, profesor Zdeněk Nejedlý, který ho neměl
rád. Když však byl po druhé světové válce vyzdvihován folklór,
obrátil, a začal ho horlivě vyzdvihovat.
Jeden z
nejvýznamnějších světových skladatelů zemřel náhle v ostravské nemocnici 12.
srpna 1928 na zápal plic, když se předtím nachladil za svého prázdninového
pobytu v Hukvaldech.
Leoš Janáček
Operní mág
Dokončené opery:
Šárka, libreto Julius Zeyer podle vlastního románu.
Počátek románu, libreto Jaroslav Tichý podle románu Gabriely
Preissové.
Její pastorkyňa, libreto Leoš Janáček podle dramatu
Gabriely Preissové.
Osud, libreto Fedora Bartošová podle Leoše Janáčka.
Výlety páně Broučkovy, libreto Viktor Dyk a František
Serafínský Procházka podle románu Svatopluka Čecha.
Káťa Kabanová, libreto Leoš Janáček podle Ostrovského
dramatu Bouře.
Příhody lišky Bystroušky, libreto Leoš Janáček podle
knihy Rudolfa Těsnohlídka.
Věc Makropulos, libreto Leoš Janáček podle dramatu Karla
Čapka.
Z mrtvého domu, libreto Leoš Janáček podle románu Fjodora
Michajloviče Dostojevského.
Nedokončené
opery:
Poslední
Abencerage (1885) opera o třech jednáních na námět Francois René de
Chateaubrianda.
Andělská
sonáta (1901) opera o čtyřech jednáních podle románu Josefa Merhauta.
Gazdina roba
(1904) opera o třech jednáních podle divadelní hry Gabriely Preissové.
Honza hrdina
(1905) zamýšlená pohádková opera o třech jednáních.
Paní
Mincmistrová (1906) komická opera o jednom jednání podle komedie Ladislava
Stroupežnického.
Anna
Karenina (1907) opera podle románu L. N. Tolstého
Živá mrtvola
(1916) opera podle románu L. N. Tolstého.
Divoška
(1920) komická opera o třech jednáních podle komedie Viktora Krylova.
Dítě (1923) opera na námět dramatu F. X. Šaldy.
Žádné komentáře:
Okomentovat